Calvinisme en revisie. - pagina 23
;
21
neder
om
te verzinken in zijn
wonden, dan geniet
ik zeer zeker
waar de koele berekenaar van Jezus* zoenverdiensten vreemd aan blijft maar toch is er nog oneindig een weelde voor mijn
liart,
;
zoo
door
Christus
rijker
genieting
zalige
gemeenschap met mijn Vader
der Grieksche Kerk
ik
mij
ingeleid
in de hemelen.
Aan
weet
in de
de mystiek
moet de eerepalm toegekend boven het nuch-
tere Socianisme, dat zich in de Slavische landen tegen haar stelde
maar toch ontvangt
mystiek
die
n(3g
hooger waardij,
den Heiligen Geest, die in en voor mij die de
als ik
doordring
bidt,
tot
door
Hem
En zoo ook kunt ge aan het Roomsche Kerk lof geven boven de
meening des Geestes verstaat.
streven naar Catholiciteit in de
waarmee de Separatist de heihgste banden losrijt, en toch daarom in heiligen ijver toornen tegen een kerkelijk drijven, dat de Kerk tusschen uw ziel en haar God inEn al moet nu erkend, dat het Calvinisme, door de schuift. schier bovenmenschelijke inspanning, waarmee het alle ding uit God afgeleid, in zijn creatuurlijke betrekking tot God gehandhaafd, en naar zijn bestemming voor Gods eer gemeten heeft, onaandoenlijkheid,
niet tegelijk even gelukkig in de waardeering
van
alle
deze overige
elementen slagen kon, en daarom zich steeds met de vrucht van anderer geestesarbeid heeft te verrijken; toch
vinisme
onvergankelijke
de
blijft
aan het
Cal-
eere, dat het principieel het hoogste
standpunt innam, en dat niet gelijk het zelf dit verder afbakende,
maar
gelijk
baard had, belde:
God toen
zelf in Zijn
Woord
dit als het
hoogste geopen-
de Heihge Geest door den heihgen Apostel ju-
„Uit Hem,
door
Hem
en
tot
Hem
zijn alle dingen.
Hem
de heeyiijkheid in der eeuwigheid Amen."
zij
Zoo vergist zich dus wie waant, dat de eigenaardigheid van het
Calvinisme
of
in
de Praedestinatie, of in de autoriteit der
Heilige Schrift, of in de Verbondsleer, of in
het wettisch ascetisme,
worden gezocht. Gonsequentiën,
aan
het
erfschuld, of in
kerkvorm moet
Dit alles zijn voor het Calvinisme noodzakelijke
maar
niet
het principieele uitgangspunt; stengels
zijn rijken plantengroei, niet de wortel
Omdat
de
óf in den presbyterialen
Calvinisme
God God wilde
waarop ze uitschoten.
laten,
en zich dus geen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's