Locus de Consummatione Saeculi - pagina 352
College-dictaat van een der studenten
20 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
ook niets meer en onder den naam „unirte kirchen" leeft niets anders dan de oude Luthersclie traditie voort. In Amerika zijn liet de uit het Calvinisme opgekomen Vereenigde Staten, die geen staatskerk hebben. In Zwitserland met zijn kantons, die uit soortgelijke
geestesbewegingen op soortgelijke
met 't stelsel van nisme opgekomen Nederlanden reeds enkele
voortgekomen, hebben er
v^ijze zijn
staatskerk gebroken. Ook in de uit het Calviw^as er sinds de vorige eeuv^ geen staatskerk.
In Engeland is door de Church of England, de Episcopale hiërarchische kerk,
het
beginsel
van staatskerk gehandhaafd en met
calvinistische elementen in Schotland en vooral in
kracht
verdedigd.
Alle
Wales hebben reeds meer
dan eene eeuw^ lang daartegen geijverd. Nemen we nu saam de landen Italië, Spanje, Beieren, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Pruisen, dan is er geen spoor te ontdekken van eenige poging, om aan den toestand van staatskerk een einde te maken, In Engeland wel. Daar is de actie reeds 20 jaar gistend in de „disestablishment" (disestablishment = opheffing van die positie, waarin de kerk officieel met den staat verbonden is.) Die actie is sterker, naarmate men meer aan het Calvinisme vasthoudt. Daarom is zij het sterkst in Wales en Schotland. In Wales is alles bijna Calvinistisch, al is het dan ook soms wel wat te zeer Methodistisch als wij wel zouden wenschen. En het is dan ook in Wales en Schotland niet onmogelijk dat reeds onder dit kabinet van Gladstone de disestablishment doorgaat, te
In
meer daar Gladstone het Calvinistische
doorgewerkt, trok,
't
zij
is
de weerzin tegen de staatskerk zoo sterk
het groote deel zich de facto reeds aan de staatskerk ont-
dat in
in zijn verkiezingsspeeches zich er voor verklaard heeft.
Schotland
de
„Free Chiirch",
Wanneer nu
de „United Preshyterian AUiance" of in de
sommige landen
dat verband tusschen staatskerk en staat ook in de organieke wetten doorwerkt, zonder dat zich daartegen een actie van geestelijken en politieken openbaart, dan spreekt het van zelf, dat de beschouwing van de theologie en de jurisprudentie in die landen
„Oïd Seceders".
in
vaag is en neerkomt op een beschouwing van overheid en kerk, die tot mainteneering van de staatskerk leidt. In die landen is het daarom ook onmogelijk, om eene dogmatische, practische of wetenschappelijke actie te bewerken tot eene absolute behandeling der zaak d. w. z. tot zulk eene behandeling, die onafhankelijk van bijzaken en bijkomstige omstandigheden, daardoor niet geinfluenceerd wordt. Ook de Mcthodidisdie en philosophi^che roorsfeUinfj kunnen oplossing rem dit prc)hleem.
De
Metliodist
toch laat
zicli
niet in
met de zaken,
niet leiden tot de
betreffende staat, over-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's