GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 630

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 630

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

298 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Ditzelfde strekt zich ook uit tot 7 kerkelijk gebied, maar ten deele. Alle kerken ontstaan locaal en niet worden ze door hooger hand ingesteld als compartimenten der kerk. Nu ontstond de vraag en drang om tezamen tot

van den

vei"meerdering

bloei

van het Koningschap van Christus een hoogere

vormen en saam te komen. Een eeuw geleden kwam diezelfde quaestie aan de orde. Toen toch de Franschen in ons land kwamen, ontstond de strijd tusschen de Foederalisten eenheid

te

Unionisten omtrent de vraag, of men hier van het rijk een eenheid op Fransche wijze, dan wel een eenheid op Nederlandsche manier zou maken. De Foederalisten stonden de Nederlandsche gedachte voor, dat alleen autononw

en

tezamen gevoegd werden, de Unionisten hadden de gewesten één land te maken en dat in departementen te verdeelen, zooals er ook departementen van de Maas, den Rijn en den IJsel metterdaad in ons land bestaan hebben. Het was de poging om de oorspronkelijk historische geledingen weg te werpen en menschelijke instellingen daarvoor in de plaats te brengen. Er is thans reeds genoeg gezegd om de tegenstelling te voelen, waarop het deelen

tot

Fransche

rijkseenheid

idee

om

van

alle

uitkomt.

Het

men

is

in

de

onze

tegenstelling tusschen Ötaat en Rijk en wel omdat eeuw het woord Staat in een kwaden zin gebruikt. De Staat

wordt dan opgevat lijk

als een

leren zich rerwerkelijkt.

mystiek tvezen, ivaarin de hoogste idee van mensche-

Deze opvatting

is pantheïstisch,

want het

geest des menschen, die eerst schuilend en broeiend in zich

is

dan de

zelf, eindelijk

naar

buiten tredend, dat Ötaatsleven openbaart.

Het is een humanistisch ideaal voor zoover het tot de voorstelling komt, dat, wanneer de Staat zoo ver is, de kerk overbodig wordt, omdat de Staat zelf dan in de geestelijke behoeften der menschen zal voorzien. De Staat als mystiek wezen wordt dan de heilige moeder, waaruit de bevolking geboren wordt en alles voortkomt, wat voor die bevolking noodzakelijk is. De locale autonomie als zoodanig heeft dan geen beteekenis meer. Deze Staat is als mystiek wezen in zich zelfgenoegzaam, hij is niet uit God, zijne ordinantiën ontleent hij aan niets buiten zich, maar de levenswet is innerlijk in den Staat aanwezig. Deze voorstelling kan tiveeërlei zijn

<)f

die

van het contract social der Fransche Revolatie hf de Dnitsch-

Pantheïstische.

Deze opvatting leidde bestaat dan niets, alles

tot is

de

almacht

van de persoonlijke aan de kerk van Christus. Staatsalmacht

king

zorging,

van

den

Staat.

Buiten dien Staat

aan onderworpen. Staatsalmacht is een verstikconsciëntievrijheid, en ze moet ook vijandig worden er

omdat do Staat de moeder

is,

drijft tot Staatsalbeuioeiing

en alver-

die niet alleen het kind baart,

maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 630

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's