Locus de Consummatione Saeculi - pagina 630
College-dictaat van een der studenten
298 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Ditzelfde strekt zich ook uit tot 7 kerkelijk gebied, maar ten deele. Alle kerken ontstaan locaal en niet worden ze door hooger hand ingesteld als compartimenten der kerk. Nu ontstond de vraag en drang om tezamen tot
van den
vei"meerdering
bloei
van het Koningschap van Christus een hoogere
vormen en saam te komen. Een eeuw geleden kwam diezelfde quaestie aan de orde. Toen toch de Franschen in ons land kwamen, ontstond de strijd tusschen de Foederalisten eenheid
te
Unionisten omtrent de vraag, of men hier van het rijk een eenheid op Fransche wijze, dan wel een eenheid op Nederlandsche manier zou maken. De Foederalisten stonden de Nederlandsche gedachte voor, dat alleen autononw
en
tezamen gevoegd werden, de Unionisten hadden de gewesten één land te maken en dat in departementen te verdeelen, zooals er ook departementen van de Maas, den Rijn en den IJsel metterdaad in ons land bestaan hebben. Het was de poging om de oorspronkelijk historische geledingen weg te werpen en menschelijke instellingen daarvoor in de plaats te brengen. Er is thans reeds genoeg gezegd om de tegenstelling te voelen, waarop het deelen
tot
Fransche
rijkseenheid
idee
om
van
alle
uitkomt.
Het
men
is
in
de
onze
tegenstelling tusschen Ötaat en Rijk en wel omdat eeuw het woord Staat in een kwaden zin gebruikt. De Staat
wordt dan opgevat lijk
als een
leren zich rerwerkelijkt.
mystiek tvezen, ivaarin de hoogste idee van mensche-
Deze opvatting
is pantheïstisch,
want het
geest des menschen, die eerst schuilend en broeiend in zich
is
dan de
zelf, eindelijk
naar
buiten tredend, dat Ötaatsleven openbaart.
Het is een humanistisch ideaal voor zoover het tot de voorstelling komt, dat, wanneer de Staat zoo ver is, de kerk overbodig wordt, omdat de Staat zelf dan in de geestelijke behoeften der menschen zal voorzien. De Staat als mystiek wezen wordt dan de heilige moeder, waaruit de bevolking geboren wordt en alles voortkomt, wat voor die bevolking noodzakelijk is. De locale autonomie als zoodanig heeft dan geen beteekenis meer. Deze Staat is als mystiek wezen in zich zelfgenoegzaam, hij is niet uit God, zijne ordinantiën ontleent hij aan niets buiten zich, maar de levenswet is innerlijk in den Staat aanwezig. Deze voorstelling kan tiveeërlei zijn
<)f
die
van het contract social der Fransche Revolatie hf de Dnitsch-
Pantheïstische.
Deze opvatting leidde bestaat dan niets, alles
tot is
de
almacht
van de persoonlijke aan de kerk van Christus. Staatsalmacht
king
zorging,
van
den
Staat.
Buiten dien Staat
aan onderworpen. Staatsalmacht is een verstikconsciëntievrijheid, en ze moet ook vijandig worden er
omdat do Staat de moeder
is,
drijft tot Staatsalbeuioeiing
en alver-
die niet alleen het kind baart,
maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 630](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's