GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 130

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 130

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

128

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). het laatste oordeel

;

het ingaan der heerlijkheid

maar meer dan ook

niet.

En

;

de Kantteekenaren vatten dat alles in de Open-

baring van de spiritualistische zijde op.

Het noodzakelijk gevolg was, dat

dit

verzuim zich wreekte en wel op ver-

schillende wijzen: 1.

Allerlei

secten

namen

dit

verwaarloosde deel der Schriftuur

op, als de

Labadisten, de Schwedenborgianen, de Darbisten, de Irvingianen enz.

Het Rationalisme, met die spiritualistische verklaring niet tevreden, vergeheel die openbaring tactisch in hetgeen geschied was bij de verwoesting van Jeruzalem, waaruit het de conclusie trok^ dat zij daarna was geschreven, dus een vaticinium ex eventu, een ondergeschoven geschrift. 2.

klaarde

3**.

Be

pantheïstische strooming uit de laatste helft der vorige eeuw, greep op

het voetspoor van het Réveil, de openbaring aan

om het leven na den dood voor

te stellen als eene kleine mutatie, een gewijzigde voortzetting

der

kerk

op aarde;

om

van het leven

de beslissing van zaligheid of rampzaligheid te ver-

plaatsen na den dood en zoo ten slotte den

weg te banen

voor een

aitov-axÜGxaGiq

nccvzav.

Van den anderen kant wierp

het Réveil zich vooral op de Joden, huldigde

om

zoo weer te komen tot een Chiliasme met den terugkeer der Joden naar Palestina. In zijn bijzondere voorliefde voor de Joden drong het Réveil er alzoo op aan de Joden hooger te eeren en werkte zoo eene verheffing der Joden zelf in de hand, waartegen uit reactie thans het Anti-Semitisme in Duitschland weer optreedt. Nu de zaak zelf. De misgreep, door Augustinus en anderen gedaan, ligt in eene concrete kwestie: wat is het verloop der christelijke kerk in deze tvereld? Volgens den een zal het christendom zich exstensief en intensief al meer uitbreiden, totdat de geheele wereld gekerstend is. Dat is het standpunt van alle pantheïstische richtingen, dus ook van de Ethische. Volgens den ander is het neen het zal juist omgekeerd toegaan de zoogenaamde kerstening van de wereld sedert Constantijn was eene schijnverovering, alleen daardoor gemaakt, doordat de kerk verwereldlijkt is; terwijl de schijnbare overwinning der Ethischen op het gebied der wetenschap behaald is ten koste van de saeculariseering der theologie in de philosophie. De toestand is daarentegen altijd zóó geweest en zal altijd zóó blijven, dat overal waar het Christendom gepredikt wordt, de kinderen Gods eene minderheid blijven, die, naarmate zij met een meer besliste belijdenis optreedt en zich minder door de wereld laat meeslepen een te banger strijd heeft te voeren tegen de wereldmacht; terwijl het einde zal zijn, dat de machten der het

eene Joodsche opvatting

:

!

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 130

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's