GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 37

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

homelsche heerlijkheid, het

zijn

kan worden,

maar door Het

te

geloof,

weeg brengen,

waar zonder niemand zahg

niet zonder den Heiligen Geest,

werking"

zijn zeer krachtige

')•

alzoo een geheele onderstbovonkeering van de Calvinis-

is

men niet erkent en belijdt: Ie (\ai het zaad der lüedergeboorte door God kcxn gewerkt worden in een pas geboren kind; 2e zoo men dit bij de kinderen der geloovigen niet onderstelt; 3e zoo men anders dan op grond dezer onderstelhng hun den Doop toedient; en 4e zoo men bij de opvoeding ze niet tische belijdenis, zoo

reeds

als

wedergeborenen,

kiem

in

den eisch tot bekcering baseert

AUe

beschouwt, en juist daarop

'^).

Calvinistische confessiën toonen dit dan ook te bedoelen,

waar ze van het Sacrament handelen. Immers al onze confessiën belijden, dat het Sacrament strekt om hef (jeloof te sterken. En hoe wil dan de Doop, en met name de kinderdoo}:), als Sacrament gelden,

doopen

men

men

tenzij

immers zoo

er

bij

hen niet

ter

Assembly sprak

antwoord

tot

op

door

geloofs

reeds

God

het

in

gelegd

zij?

te

Zoo

want geen geloofszaad in hen aanwezig is, kan de Doop sterking van het geloof strekken. Ook de Westmin-

niet onderstelt,

dit

des

ook

dat

onderstelt,

het zaad

kind

de

mag men

dit in

vraag:

een kind niet doopen;

haar Catech. Maior

Wat

is

een

uit,

toen ze in het

sacrament?

onder de

werkingen van Sacrament wel ter dege het „Confirmare et augere fidem" opsomde.

Nu

men

zal

hiertegen echter opmerken, dat onze Calvinistische

Symbolen, en met name de Westminster Symbolen, zich toch al En dit is ook zoo. te sober over dit gewichtig punt uitlaten.

Maar hiervoor bestond tweeërlei toir,

1)

hoe

de

Heilige

reden.

zelve

Schrift

Vooreerst toch

zich

is

het no-

bijna uitsluitend bezig

„Potest enim vultque Deus üilcui. sino qua nulla honiinis salns est futura, in quos elej^it quosqiie :iute auditii n ab iis Evangelium ad coelestem

infantibus,

gloriam evocat, ignota to, 2)

nobir,

atque inpervcsti'jahili via operari,

non sine Spiritu Sanc-

sed per eius efficacissiuiaii operationem." Dit

is

breeder door schrüper dez

>s

aau:,'etoond in

zijne Toelichting op

delherg^chen Catechismus, "lo de artikelea over het Sacrament,

derdoop, in de Heraut van 13GD ea ISDU.

den Hei-

den Doop en den Kin-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's