GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 427

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 427

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

95 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Toen werd er niet gestudeerd om klaar te komen, een en geld te verdienen. In plaats van het tegenwoordige cynisme, was het ridderlijk besef uit de Middeleeuwen op wetenschappelijk gebied doorgedrongen. Het was een heilig besef, een goddelijke blik, en een

was toen geen

positie

te

sprake.

verkrijgen

hemelsche bezieling. Het was toen werkelijk te doen om het onrecht te bestrijden, den onschuldige te redden, miserie te keer te gaan en dat het bij de theologie niet slechts ging om een plaats te hebben, springt nog duidelijker in 't oog, als we bedenken, dat het coelibataire leven der priesters vanzelf daartoe weinig prikkelde. De trek van de toenmalige studie ivas een nobele en edele. Ten slotte rest ons nog, om een generalen blik op de faculteiten te verkrijgen en hare positiO; die zij in 't geheel der wetenschappen innemen, goed te vatten, de opmerking, dat men nergens heter dan uit die vier faculteiten de hel kan leeren verstaan.

Hoe

bedoeld?

is dit

Antw. De vier faculteiten zijn alle bezig en doende om te bestrijden de energie van de zonde met alle gevolgen van dood en ellende. In zooverre zijn ze instrumenten, die deel uitmaken in Gods hand van Gratia Communis, om de doorwerking van zonde en ellende te stuiten. Denken we nu, dat die werkingen van Gratia Communis niet bestonden en wegvielen, dan zouden, onderscheiden naar eigen terrein van ellende, de faculteiten vierderlei degeneratie krijgen en het is uit die vier degeneraties, gelijk ze dan zijn zouden, dat men eigenlijk het wezen van de hel verstaat en vat. We hebben vier velden, n. 1. kóyoq, aojfia xoivcovia en tpvaic,. Denken we nu op elk dier vier terreinen de stuitende werking weg, dan loopt het rad van 't verderf om de spil rusteloos door. Welke zijn dan de vier gevolgen? 1. Ten opzichte van de philologische faculteit, dat het zelfbewustzijn van den mensch, in plaats van verhelderd te worden, in gestadige verwarring en verduistering geraakt. Men stelt zich wel eens de verlorenen in de hel met een gewoon bewustzijn voor, doch dit is verkeerd. Ook in de verwarring en verduistering van het bewustzijn in toenemende mate komt het wezen der „buitenste duisternis" 2**.

Wat

't

uit.

somatische betreft, zou, zonder stuitende genade, terwijl

wel ziekten, kwalen en pestilentiën

in

't

we nu

menschelijk lichaam zien uitbreken,

maar sporadisch

afloopend en door medische hulp gestuit, in 't menschelijk lichaam al de vei'schrikking van de geheele pestilentische sfeer rusteloos door, zonder ooit tot een dood te kunnen komen in 't menschelijk leven, blijven voortwoelen. 3.

Wat

betreft het veld der xoivoivLu; de Gratia

Communis, mede door hulp

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 427

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's