GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 439

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 439

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

107

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). @ióg door de zonde voor den

haar verstaan zou. Op deze wijze is ook o hij mensch onkenbaar geworden. Daarom moet het

van kennis

in het bewustzijn

tot kennisse

Gods komen.

Het

dus de

is

fac,

theol.

menschheid en

reêele

met de betreft,

van den zondaar worden ingedragen, wat

die,

einddoel

van

:

de

1.

d e ë e

i

1

maar

m

a

t

e r

ligt

ivat object en

die,

aan de

en alzoo

methode

is.

In de § splitsen ze zich in twee

faculteiten.

de

2*^.

e,

Communis

Gratia

onderscheiden

alle overige

Thans volgen de 4 overige groepen

de

in

vorm

zal deze

subject en instrumenten, aansluiting

betreft,

overige faculteiten op één lijn staat,

i

principieel

object in een gereeden

i

e e

1

e

groep.

oog te houden leidt tot eene methode, die bij de materieele wetenschap hoort, op ideëel wetenschappelijk terj-ein; tot botanische, physiologische jurisprudentie, tot materialiseering ook van de ideëele wetenschap. Dit

niet

in

Men moet Be

't

ze splitsen:

van het bewustzijn en het jus als object van de jurid. Nergens kunnen we den logos gaan bekijken of het dingen bestaan alleen in de idee. Wel daarentegen kan men

object

als

logos

zijn ideëele dingen.

fac.

bezien

ius

;

die

hun uitwerking Het sooma en

zien.

de chüsis,

kannen we

wegen, meten. Dit

zien, tasten, tellen,

de materieele objecten. Deze twee, de natuurk. en med.

zijn

onderscheiden,

in

zooverre als de

(pvaig

ideëel licht treedt door correspondentie

buiten object

met de

ipvxri-

is 't

fac. zijn

en het

awiia

gradueel

meer

Verschil tusschen

in

lijk

dan ook, dat 't lijk puur materie is wat echter het soma tot de doorademing van iets ideëels. Splitsen we dus materieele en ideëele groepen dan spreken we daarmee niet uit, dat ze op één lijn liggen, wel dat zij generaal samenvallen. Deze vier faculteiten vallen, ivat betreft de Gratia Communis, alle saam, zoowel en lichaam

soma maakt

is

;

is juist

ivat betreft object als subject.

van den mensch subject van wetenschap en dus van de 4 dan moet deze logos niet opgevat, gelijk hij zou geworden zijn, als niets dan zonde en dood had doorgewerkt en er voor menschelijke beschaving een helsche toestand in de plaats gekomen ware, maar gelijk door de stuiting der Gi'atia Communis die logos gequalificeerd is. We hebben hier dus niet te doen met den logos uit de oorspronkelijke schepping, noch met den logos gelijk hij bij rechtstreeksche doorwerking der zonde zou zijn, maar met den Is

de

logos

faculteiten,

logos als subject, gelijk

hij

na den zondeval geworden

is

door Gratia Communis.

Dit geldt ook van het object.

De medische is.

noch de nat.

faculteit onderzoekt niet fac.

de

cpvotg,

's

menschen

ffw,(i«,

gelijk het

gelijk ze oorspronkelijk door

God

geschapen

tot aanzijn is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 439

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's