Locus de Consummatione Saeculi - pagina 16
College-dictaat van een der studenten
14
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
met elkander De mensch bestaat
het onzichtbare
in verbinding zijn getreden en dat is het meyischelijjk
uit ziel en lichaam. Daarom moet het werk van een geestelijke en een stoffelijke, een den Christus twee kanten hebben zichtbare en een onzichtbare, een uitwendige en een inwendige zijde. Wat de opeenvolging der momenten betreft moet het geestelijke voorgaan en het stoffelijke volgen de incisie, die Messias teweegbrengt, moet eerst zijn een geestelijke, daarna een stoffelijke. Dat zagen de Joden voorbij en zien nog altijd de Rabbinisten over het hoofd. Zij verwachten de beide incisies in één moment en dan wel de stoffelijke voorop, eerst een ingrijpen in de uitwendige dingen en dan de geestelijke renovatie. Doch de Heilige Schrift geeft het juist andersom eerst de geestelijke incisie en daarna de stoffelijke en die beide nu reeds door tneer dan 18 eeuwen gescheiden. De komst van Christus te Bethlehem en zijne wederkomst op de wolken zijn niet twee verschillende gebeurtenissen, maar is één geheel, dat in tweeën uiteenvalt. Het eene is niet te denken zonder het andere. Als ik die twee in verband met elkaar breng, dan is de parousie op de wolken des hemels gevolg van de komst in Bethlehem. Vat ik de komst van Christus in één samen, dan moet ik die stellen in Bethlehem. Daar had de incisie in de ölam plaats. De nieuiüe orde der dingen is begonnen, is ingezet in Bethlehem. terrein.
:
;
:
komen wij tot deze gevolgtrekkingen: Spreek ik in algemeenen zin van de laatste dingen, dan moet gezegd,
Hieruit 1)
we
leven, al 18 eeuwen lang. De nieuwe toestand is reeds wacht slechts op zijne voltooiing, zijn développement in de wederkomst des Heeren. De „ölam habba" is ingetreden in Bethlehem.
dat
daarin reeds
en
ingetreden
2)
Onderscheid ik daarentegen niet den geestelijken wortel en de kosmolo-
gische eindbedoeling van Christus' komst, doch let ik alleen op den uitwen-
digen loop der historie: dan staat het einde der dingen nog te
komen en wel
in de parousie.
eerste beschouwing is die van Gods zijde, de tweede die van onzen kant uit. Raadplegen we nu de getuigenissen der Heilige Schrift hieromtrent: Hebr. 1 1 fV 5tf/«To>r tav rjfisQwv xovrwv: in deze laatste dagen d. i. de tegenwoordige bedeeling, die er nu reeds is, die begonnen is met de komst
De
:
van Christus IXdlrjcBv rifilv èv vUü. Acta 2 16 — 22, waar Petrus zegt, dat de profetie van Joel is vervuld door de komst van den Christus weer dus de incisie tusschen de „ölam hazzeh en habba" gesteld bij de komst van Christus op aarde en daarvan gezegd >tai :
;
:
iatai, èv rats
iöyidxfttq rniéQuig
dat die voorzegging van Joel Joh. 8
:
56
;
(vs.
16).
En
nu vervuld
in
VS.
22 zegt de heilige apostel,
is.
de Christophanieën van het Oude Verbond worden gesubsumeerd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's