Locus de Consummatione Saeculi - pagina 156
College-dictaat van een der studenten
154
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
ham, de God van Izak en de God van Jakob'\" Van dit oogenlik af is er dus een speciale band gelegd, is de openbaring Gods aan dit drievoudig patriarchaat verbonden. En dat dit eene binding is aan Israël als volk, zien we uit: Exodus 4 22, Alzoo zegt de Heere: myn zoon, mijn eerstgeborene, is Israël. Ziedaar het particularisme. Israël wordt eo ipso van alle volken onderscheiden. Tusschen God en Israël wordt een band van de innigste teederheid gelegd, Israël komt hier voor als opzettelijk uit God gegenereerd en als het voorwerp zijner speciale liefde; gegenereerd: want het is Gods zoon; voorwerp zijner liefde: want het is zijn eerstgeborene. Niet eerst geboren; want generatief was Israël de laatstgeborene, het was het laatst van alle volken opgekomen; maar God stort op Israël zijne bijzondere liefde en genade uit. Wat is nu Gods doen en doel daarmee? :
Zie Levit. 26 en Deuter.
4,
Het komt hierop neer: die particularistische band, door God gelegd, draagt van meet af een ethisch karakter, Aan Israël wordt zegen of r^oefc voorgesteld, al naar gelang Israël dien band heilig houdt of niet. Israël zal een ongekenden overvloed van genade en zegen ontvangen of in dubbele mate den vloek. In zooverre wordt aan Israël de keuze gesteld om een van die beide wegen te gaan loopen. Dat is de openbaring des gebods. Maar naast dezen geopenbaarden wil wdn God sta,a,t ook de profetische openbaring, n.l, de openbaring van Gods verborgen raadsbesluit. En daaruit blijkt, dat feitelijk Israël vallen zal evenals
pen
Adam
in het paradijs. Israël, dat geroe-
om
den paradijsstrijd op nationaal terrein te voeren, zal bezwijken, zijn God verloochenen en in opstand komen en nu wordt tevens duidelijk aangetoond,, wat Gods raadsbesluit is om in dat geval met Israël te doen: is
;
Dan 1".
zal
Gods weg deze
zijn:
zal Hij het volk bij zijn afval kastijden
om
te zien, of het
nog terug
te
leiden is; 2".
het
als het blijkt, dat het niet tot terugkeer is te brengen,
volk
als
volk
breken, het verwerpen,
dan
zal Hij
met
het uit zijn land rukken en ver-
strooien onder de heidenen;
om
een klein deel, numeriek, symbolisch als het tiende verworpen massa tot bekeering te brengen; dat deel in de plaats te stellen van het geheele volk en het te doen komen tot den rijkdom van Gods belofte en genade, die aan het geheele volk was toegezegd; om dan met dit kleine deel weer te handelen als met het geheele volk; daarvan weer het tiende deel af te zonderen enz. eene doorloopende, voortdurende afschilvcring dus; 4*. om, waar aldus van Israël telkens een deel terechtkomt, op onver3.
deel
daarna een
aangeduid
deel,
uit die
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's