GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 247

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 247

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

227

CHRISTUS EN DIE GEKRUIST.

roem van den heiligen apostel Paulus. En niet alleen maar ook de overige apostelen wijzen u bijna nooit

hij

,

de kribbe, noch op de w^oorden die Jezus sprak, noch op de wonderen, die hij gewrocht heeft; maar trekken altoos weer de geheiligde aandacht der kerken saam op dat ééne machtige feit, dat God zijn Zoon en dat de wereld dien aan de wereld heeft gegeven Zoon van God heeft gekruist. alsof hetgeen aan dat Natuurlijk niet in dien zin of dat hetkruis voorafging ons onverschillig kon zijn geen in Opstanding en Hemelvaart volgt kon worden weggedacht. Integendeel, zoo ge niet eerst van de kribbe tot aan Gethsemané uw Heiland gevolgd zijt dat die Heiverstaat ge niet wat het te zeggen had land gekruist werd. En zoo ge na het kruis niet in de Opstanding ten derden dage jubelt, heeft dat kruis van Golgotha voor u niets dan vertwijfeling en droefenis.

•op

,

,

,

,

,

,

dat ge heel deze verschijning als één samenhangend geal hetgeen aan dat kruis en al hetgeen op Golvoorafgaat op dat kruis doell uit dat kruis voortvloeit; zoodat bij dat gotha volgt kruis de heilige plek was en is en blijft, waar ook gij om Gods eeuwige altoos weer hebt neer te knielen Dit alleen

is

bedoeld

,

van den Zoon des menschen waarin heel moet opvatten ,

,

,

^

,

ontfermingen in de gifte zijns Zoons in al den wellust uwer ziel.

te

drinken met

En daarom heeft Christus niet een ander teeken maar juist het heilig Avondmaal ingesteld, om door dat Avondmaal u telkens weer voor dat kruis van den

Man van

smarte te plaatsen. ook plechtigheden kunnen instellen om ons zijn kribbe, zijn machtige woorden, om ons de verom ons de Opstanding en zooheerlijking op Thabor veel meer, symbolisch voor oogen te stellen. Maar dat deed de Heere niet. En wat wij in ons Kerstfeest en Paaschfeest hebben, is niet een ordinantie des Heeren , maar alleen een kerkelijk gebruik. Hij had

,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 247

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's