Locus de Consummatione Saeculi - pagina 298
College-dictaat van een der studenten
296
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). en
van den tegenkant uitgedrukt
in
Rom.
8
:
18 vv.
De
val
van den mensch
brengt den vloek en de vloek maakt, dat de natuur in plaats van een paradijs-
vorm
te
hebben, nu haar karakter vindt in de doornen en distelen. Zoo ook
gaat het omgekeerd naar luid van:
Rom.
8
:
18 vv. de wereld deelt
VS. 18 slq
baard
cf.
komt ook
Tjiiccg,
VS. 19, 20.
in de wederoprichting
van den mensch.
rniiv,
aTto^agado^ia
ï]
mede
eene heerlijkheid hun als toeschouwers geopenAls de èlev&sgïa trjg <ïó|rjs tav xé'nvav rov @sov komt, dan
niet iv
trjg
yiziasmg
(vs.
21
en
19).
De
glorificatio
mundi
dus in onmiddellijk verband met de glorificatie van de kinderen Gods. Want (vs. 20) de wereld ligt onder den vloek om den mensch en daarom is er, waai' de mensch gered is, ook voor de wereld hoop op redding en herstel (vs. 21). VS. 22—25. Wi] hebben ééne ziel en twee lichamen t. w. ons aóficc en den
staat
KÓciMog.
Onze
en eveneens
ziel is is
lotgemeen met beide, èn met ons
aaficc,
èn met den
KÓafiog-,
èn ook met den KÓafiog. wij hopen, dat ook eens ons
ons aêiia lotgemeen èn met onze
ipvxi^,
Nu zijn wij „in hope zalig" geworden, d. w. z. lichaam verheerlijkt zal worden. Doch, evenals wij nu hopen op de verheerlijking van ons lichaam, evenzoo „zucht het gansche schepsel te zamen" 7net ons, „en is als in barensnood tot nu toe te zamen" met ons, wijl de Kziatg, de KÓofiog, met ons lotgemeen, wacht op hare glorificatio, die staat te komen met onze
vio%'S<j{a
cl.
i.
?'/
a.itolvxQcoGig
Tov ocóncczog
r}(iav.
van den HÓanog is reeds in hot Oude Verbond voorzegd Jesaja 11:6 vv. waar een toestand wordt geschetst, die geheel beantwoordt aan dien van het paradijs. Zulk eene
diógd'coaig
Hieruit volgt
:
:
moet ondergaan; moet
1.
dat deze wereld dus
2**.
dat deze wereld daarna hernieuwd
nieuwe
yi6a(iog
te voorschijn treden, dat er
een
moet geboren worden.
Vandaar, dat de Heilige Schrift spreekt van een ondergaan, een voorbijgaan van hemel en aarde. Dit bracht tot dwaling. Maar toch behoeft dat niet te verwonderen. Het is ermee als met de waarachtige bekeering des menschen, die immers ook uit twee stukken bestaat, t. w. 1. de afsterving van den ouden mensch; 2. de opstanding van den nieuwen mensch. Opstanding veronderstelt altijd voorafgaanden dood. Deze xdcrfto? vioet ondergaan, moet sterven, wil ze in nieuwe gedaante kunnen opstaan. Psalm 102 26 en 27. Vs. 27 maakt het geheel duidelijk, wat met dien ondergang van hemel en aarde bedoeld is: „die zullen vergaan" d. i. „Gij zult ze veranderen als een gewaad." (Onze berijming is geheel verkeerd, ratio:
:
nalistisch getint.)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 298](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's