Locus de Consummatione Saeculi - pagina 151
College-dictaat van een der studenten
149 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) voorbeeld;
vervloekten,
zijn
zij
ewige Jude"). Tegenover
dit
Anti-Judaeisme
vorm toch nog eenige
beteekenis,
een levend teeken evenals eens Kaïn („der heeft
Chiliasme
het
omdat het
ook in
zijn
zwaksten Joden
uitspreekt, dat een deel der
nog tot bekeering komt. Daarin toch ligt uitgedrukt, dat de Joden niet onvatbaar geworden zijn voor bekeering. In het feit, dat zij nog aanwezig zijn, in hun voortbestaan moet de bewarende genade Gods over hen worden gezien; er blijven altijd nog banden des verbonds tusschen Grod en hen liggen. Zoo hebben we hier dus twee vlak tegenover elkaar staande voorstellingen. 4. Tot de meest gearrêteerde opinlen kwam de christelijke kerk door Augustlnus. De eerste actie ging uit van Origenes, Clemens Alexandrhms e. a. Maar Augustinus gaf eene vaste belijdenis ook op dit punt. Bij
hem
Ten
vinden
wc
Israël
eerste:
tegen het Chiliasme deze momenten: eene plant, bestemd om eene bloem te dragen en
is
vrucht te zetten, en die vrucht
Waar
Hij
geboren
is,
is
geteeld in den Christus.
heeft Israël derhalve als vleeschelijk volk zijne roe-
Israël als natie geen andere beteekenis meer dan de Vóór Christus' geboorte was het exceptioneel; maar na de Vleeschwording des Woords vervalt de ratio, waarom Israël nog eene exceptioneele positie zou innemen. Ten tweede: Reeds in het oude Israël moet onderscheiden worden tusschen:
ping
voleind,
overige
a.
heeft
volken.
het besneden volk;
b. het geloovlge,
getrouive volk.
Het eerste was loof en blad; het andere de eigenlijke stam, het eigenlijke zaad van Abraham, de geestelijke kinderen Abrahams. Waar nu deze stam van Abraham in Christus zijn bloem en vrucht voldragen heeft, wordt deze Christus in de wereld ingedragen en wordt ieder, die zich door het geloof aan dien Christus hecht, het zaad van Abraham. Ten derde: Eerst Christus.
is
er een vleeschelijk Israël; dat draagt zijn vrucht in
Maar nu ontstaat
er
eene
tegenstelling: er
dat vleeschelijke Israël en dien Christus.
verwerpt den Christus
;
wie Christus
Wie voor
kiest,
breekt
den
moet gekozen tusschen
het vleeschelijke Israël kiest,
met het
vleeschelijke Israël.
Alzoo moet elke Jood, die tot bekeering komt, niet alleen in Christus gelooven, maar ook renuntiëeren zijn Joodsch bestaan. Hij moet dus nog meer doen dan een heiden. - Deze tegenstelling gaat de wereld door; de breuke bij het kruis van Golgotha. De schuld, bij dat kruis beloopen, wel de schuld van het geheele, menschelijke geslacht; zt'?^' hebben evenzeer den Christus verworpen als zij. Maar toch, zij schuldiger, omdat zij nader bij den Christus stonden. „Hun waren de woorden Gods toebetrouwd." In de
werd geslagen is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 151](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's