Locus de Consummatione Saeculi - pagina 317
College-dictaat van een der studenten
315 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). vindt
om zich heen een nieuw lichaam, een nieuwe aarde en hemel (een nieuwe wereld) en een nieuwe menschheid. Hier
gezaligde
de
een nieuwen bestreden kwijt,
voortdurend
drie
die
nu
krijgt
zijn
kindschap,
bij
den dood raakte
ze nieuiv terug, zoodat alles nu correspondeert
hij
meer in den weg staat. nu op zich zelf ook in eene hoogere
hij
ze
met den
gelukstaat zijner ziel en dien niet
deze
Bestaat
aazriQCa
wikkeling van geestelijk heil, dan tot op de genoten werd, nog afgescheiden van de 86ia? Dit
is
een zeer
Christus
den
zal
en in
alles
ontplooiing, ont-
wederopstanding der dooden
fijne vraag.
het koninkrijk
Gode en den Vader overgeven.
God
zal wor-
allen.
anthropologisch bezien; we bespraken het vroeger in de een ander oogpunt. Eene overgave indiceert eene verandering van toestand. Zoo lang de acozrjQta voor den zondaar nog niet volkomen is geworden, bestaat er voor hem niet anders dan eene afhankelijke gemeenschap met het Eeuwige Wezen. En die gemeenschap nu wordt onafhankelvjk, als de ccoTTjQïa volkomen wordt. Voor de gezaligden in den hemel is er ook
Dit
moet nu
feit
Christologie
van
nu nog
aan de opstanding der dooden toe geen rechtstreeksche gemeenDrieëenig, maar alleen eene gemeenschap door Christus, den
schap
tot
uit
met God
Maar nu zegt 1 Cor. 15:24—28: als de voleinding aller dingen gekomen zijn, dan houdt Christus op onderkoning te zijn, en zal die onderkoning de heerschappij aan God en den Vader overgeven; dan zal ook de Zoon zelf onderworpen worden Dien, die Hem alle dingen onderworpen heeft; dan treedt de rechtstreeksche gemeenschap met God Drieëenig in „opdat God (zelf) alles zij in allen." Middelaar. zal
IVat
is
het j^ositieve der zaligheid ?
Op deze vraag te
hebben,
te
geeft de Schrift ten antwoord: dat
zien,
zijn
gemeenschap
te
smaken,
i.
is
het Eeuwige
e.
w.
om met
Wezen de oude
Dogmatici te spreken: „de visio et fruitio Dei Triunius." Dit hangt saam met het vraagstuk van het summum bonmn. Mijn geluk is dan alleen volkomen, als ik dat, het hoogste goed, bezit. Welnu, het summum bonum is niet iets geschapens, maar de Drieëenige God zelf. „Ik heb drang om met Christus te wezen," dat is de kwaliteit der gelukzaligheid van de ontslapenen vóór de wederkomst van Christus, Zoo spreken dan ook de apostelen over de zaligheid na den dood. Doch „Grod alles en in allen" gaat daarboven, dat is het summum bonum, dat is de volkomen zaligheid, die eerst na de wederkomst des Heeren den zijnen ten deel valt. Dat God zelf in ons woont, de visio et fruitio Dei Triunius, dat
is
het
summum bonum
in absoluten zin.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's