Locus de Consummatione Saeculi - pagina 167
College-dictaat van een der studenten
165
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 18. Nu zullen we aantoonen, en dat is van zeer groot belang voor de gemeente, dat niet eerst de apostel Paulus, maar ook de Heere Jezus Christus zelf ons deze lijn van uitlegging der profetie gegeven heeft. 1. letten we op wat geschiedde bij de geboorte van Christus. Luk. 2 25 s. s. Simeon treedt op onder de inspiratie van den Heiligen Geest (cf. vs. 25, 26.) Hij had bijzondere openbaringen van den Heiligen :
kwam
Geest gehad en
ook door den Geest geleid in den tempel (vs. 27.) Zijn den Christus is derhalve door den Heiligen Geest
aangaande
getuigenis
geïnspireerd.
En wat
zegt hij. nu van het kindeken Jezus? Zie vs. 30 v.v. Hij vat de vervan den Christus niet op als behoorende bij Israël, maar als eene gave voor al de volken. Wel is Is'-aël er ook bij; maar het wordt eerst in de schijning
ticeede plaats
genoemd
(vs.
32.)
wordt van den Christus gesproken in zijne bepaalde betrekking tot Israël. En wat staat daar? Hij zal i)i Israël eene KQïaig teweegbrengen zóó, dat Israël uiteen zal vallen en dan aldus, dat de ntêaig voorop staat en de ccvaatccoig VOlgt. Israël zou Hem verwerpen: nat aov ds avxrig xriv ipvxrjv In
34
vs.
dislsvasTCii QOfi(fatcc.
wijzen
2**.
we
op
den doop van Johannes den Dooper^
Christus vooraf en treedt op als een van
Het eerste, wat Johannes doet, want het koninkrijk der hemelen is
a.
u,
Wat
is
God
uitgaan
nabij
hij
gaat aan den
gezondene.
met de roepstem
:
„Bekeert
gekomen."
dat ^aoileia rav ovgavóiv?
is
had een eigen koning; een eigen, nationalen volksstaat; het was tot dusverre het ^aadsia geweest, dat de Xa6g zov @sov omvatte. Maar nu zegt Johannes, dat er een ander, een nieuw ^aotUia zal optreden en wel zulk een, Israël
dat
de
zijn
oorsprong heeft
Israëlietische
schaft
wordt,
wijkt,
gelijk
slechts
U
volksstaat
rêv ovgavêv. Hierin ligt derhalve opgesloten, dat als
zoodanig
zijn
rol
heeft
vervuld,
afge-
verdwijnt, zijne symbolische beteekenis heeft volbracht en nu
schaduw voor het wezen. Het koninkrijk van Israël was het symbool van het koninkrijk der hemelen. In deze eëne uitde
spraak derhalve
:
^'yytxev q ^aatXsia
tav ovgavav
ligt eo
ipso de geheele uitlegging der
profetie in. h.
hield
De doop van Johannes in
de
betuiging,
dat
is
de
van den proselietendoop en deze heidenwereld onwezenlijk was en dat men
eene imitatie
kwam in de gemeenschap van den Israalietischen volksstaat. Johannes poneert nu dienzelfden doop niet voor de heidenen,, maar voor Israël; en dit beteekent dus niets minder dan dit: gij, Joden, moet om te komen, waar ge wezen moet, uitgaan uit uw koninkrijk en overgaan in het daarom
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's