Locus de Consummatione Saeculi - pagina 728
College-dictaat van een der studenten
396 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
hem
de bepaling in van wat
van
overreiking het
punt,
dat
hom
doen
te
men
hier
symbool nu van de omtrent de uitreiking van een
staat. Uit het
de getuigenis aan koning Joas
is
niets af te leiden
wil inschuiven, evenals uit
aan jonggehuwden niets af te leiden is, behalve dit, dat ze in dien Bijbel moeten lezen, wat aan man en vrouw is opgedragen en dit alleen hebben zij zich dan aan te trekken, UU ch ter hand slelluuj van de (jetnigejüs aan Joas Bijbel
dat hij als koning vioet waarnemen, ivat aan de Overheid
blvjld,
Van de wet
is
opgedragen.
der tien geboden staat nergens, dat de Overheid die
moet hand-
haven, alsof hierin de taak der Overheid nader gespecifieerd wordt. Uit deze symbolische handeling d.
Psalm 2
Wat Zeer
leidt
men
zeker
metterdaad
vs.
tot
der aarde. In
is
dus hoegenaamd niets af te leiden.
10-12. hieruit af?
wordt nu niet
tot
een theocratischen koning gesproken, maar ivij die hebben, tot de koningen en rechters
eene Overheid, zooals
zooverre zou deze plaats interessant
te leiden viel. Bij de vorige
voorbeelden hebben
zijn,
indien er iets uit af
we wel met
de theocratie te
doen en daarom gaat daar dan ook de consequentie mank. Wat staat hier nu vermeld? Staat er, dat de koningen der aarde zorg moeten dragen om afgoderij uit te roeien en dat zij voor de kerk moeten zorgen, dat zij een ius i}i sacra hebben? De genoemde verzen zeggen er niets van. Vs. 10 integendeel:
zegt
„Laat u tuchtigen,
gij rechters
der aarde,"
d.
w.
z.
laat de
tegenspoeden, rampen en onheilen, waardoor de volkeren getroffen worden u tot
gij God wel dient. Deze woorden moeten verstaan worden 1—3 vermeld wordt. Vrij duidelijk is hier in koningen, die cijnsplicJtfig waren aan het folk
inkeer brengen en u de vraag op de lippen leggen, of
Dient den Heer e met beving
(vs.
ex oppositione met wat in vss.
11).
eerste plaats sprake van die van Israël, n.l. der Edomleten, Moabicten, gedeeltelijk der Philistijnen, zelfs tot aan de groote rivier de Frath. Zoodi'a de vorsten dezer volken de kans schoon zagen, verzetten zij zich en trachtten zij zicli vrij te maken van cijns, waartoe zij zich onderling verbonden. Aan hen worden dan de woorden op de lippen
de
gelegd: Laat ons hunne banden verscheuren en hunne tomvcn van ons werpen. VS. 3.
Laat ons opstaan tegen Jehova, den nationalcn (lod van
Israël.
Ongetwijfeld wordt in de volgende verzen de koning van Israël voorgesteld als de gezalfde des Heeren, als type
van den Christus. Werkelijk bestaat hier van het hier gezegde op de verhou-
antilypische exegese, die een overbrenging
ding tot Christus inhoudt.
Wat is nu die verhouding tot den Christus? Ze is deze, dat de voisten en overheden der aarde over de geheele wereld heen, er mede beginnen om, waar Christus Zijn Evangelie bracht, te vuur en te zwaard dat uit te roeien. Het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's