GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 703

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 703

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

371 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Deze opmerking moest gemaakt delingen

Kome

in

positie

om

aan te toonen, op welke wijze de vreemdit van invloed is op de intrede

namen en omdat

van het Christendom in de wereld. Korter kunnen we spreken over

Griekenland.

B.

De Grieksche ontwikkeling

is

Grieksche wereld vinden

we

in

met dit groote verschil, macht vormt en er een

dat

bij

er

groote

eene

Athene,

Sparta,

voor ons doel niet van zooveel gewicht. In de hoofdzaak dezelfde idee als in de Romeinsche, hen elke stad van beteekenis eene autonome

eigen religie op na houdt. Niel als

Grieksche

religie,

bij

Rome

bestaat

integendeel bestaat er eene aparte religie in

Thebe en Corinthe

etc.

Overal bestaat er eene afzonderlijke waarvan de dienst

eeredienst, een stedelijke godsdienst, een god en godsdienst,

bijzonder aan eene bepaalde stad verbonden was, zooals uit het voorbeeld van

Athene en de gansche mythologie blijkt. In die steden was de dienst van de daar thuis behoorende goden en godinnen evenzeer staatszaak als in Rome, d. w. z. ook in de staten van Griekenland wilde de staat, wat hem zelf betreft, alleen de door hem zelf gedecreteerde religie, en de vraag, of de stad een nieuwen god of godin er bij zou nemen, werd bij stadsbesluit door de burgers in de publieke ^ovlrj beslist. Ook het aanstellen van ambtePallets

naren

en het vieren der religieuse feesten werd als publieke aangelegenheid, maar door de

door een afzonderlijke geestelijke of kerkelijke commissie,

niet

stad als zoodanig door de Dit

alles

is

dezelfde

(iovlij,

idee,

door de

TtoXttai

beslist.

dat de religie niet iets

is,

dat

bij

het nationale

maar dat de ziel van het nationale leven daarin school. Dit verhindert daarom niet, dat de eeredienst van andere steden in de eigen stad wel gedoogd werd, mits ze maar nooit in contrast kwam met den eeredienst leven bijkomt,

van den inheemschen god. Het voorbeeld van Socrates toont, dat hij om geen andere oorzaak den giftbeker heeft moeten drinken, dan omdat hij de nationale goden van Athene als zoodanig had aangerand. Waarom werden de overige philosophen dan niet ter dood veroordeeld? Antw.: ze deden hetzelfde, maar conservatief behielden ze den vorm, ierivyjl ze imvoidig aan het -wezen ivoren afgestorven. Ditzelfde treffen we ook in Boomsche landen aan, waar de helft niet meer in de leer der Roomsche kerk gelooft; toch laten ze zich trouwen in de kerk en wonen ze eenmaal per jaar de mis de uitwendige vorm gemainteneerd. In de Engelsche eveneens een groot gedeelte aan de confessie en religie afgestorven toch schikken ze zich in den orthodoxen vorm van eeredienst. Atheïsten beklimmen den kansel, bidden de oude gebeden der vaderen en lezen de wonderen uit de Schrift voor. Ditzelfde vindt men ook in de Synodale kerk ten bij.

Conservatief wordt

staatskerk ;

is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 703

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's