Locus de Consummatione Saeculi - pagina 703
College-dictaat van een der studenten
371 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Deze opmerking moest gemaakt delingen
Kome
in
positie
om
aan te toonen, op welke wijze de vreemdit van invloed is op de intrede
namen en omdat
van het Christendom in de wereld. Korter kunnen we spreken over
Griekenland.
B.
De Grieksche ontwikkeling
is
Grieksche wereld vinden
we
in
met dit groote verschil, macht vormt en er een
dat
bij
er
groote
eene
Athene,
Sparta,
voor ons doel niet van zooveel gewicht. In de hoofdzaak dezelfde idee als in de Romeinsche, hen elke stad van beteekenis eene autonome
eigen religie op na houdt. Niel als
Grieksche
religie,
bij
Rome
bestaat
integendeel bestaat er eene aparte religie in
Thebe en Corinthe
etc.
Overal bestaat er eene afzonderlijke waarvan de dienst
eeredienst, een stedelijke godsdienst, een god en godsdienst,
bijzonder aan eene bepaalde stad verbonden was, zooals uit het voorbeeld van
Athene en de gansche mythologie blijkt. In die steden was de dienst van de daar thuis behoorende goden en godinnen evenzeer staatszaak als in Rome, d. w. z. ook in de staten van Griekenland wilde de staat, wat hem zelf betreft, alleen de door hem zelf gedecreteerde religie, en de vraag, of de stad een nieuwen god of godin er bij zou nemen, werd bij stadsbesluit door de burgers in de publieke ^ovlrj beslist. Ook het aanstellen van ambtePallets
naren
en het vieren der religieuse feesten werd als publieke aangelegenheid, maar door de
door een afzonderlijke geestelijke of kerkelijke commissie,
niet
stad als zoodanig door de Dit
alles
is
dezelfde
(iovlij,
idee,
door de
TtoXttai
beslist.
dat de religie niet iets
is,
dat
bij
het nationale
maar dat de ziel van het nationale leven daarin school. Dit verhindert daarom niet, dat de eeredienst van andere steden in de eigen stad wel gedoogd werd, mits ze maar nooit in contrast kwam met den eeredienst leven bijkomt,
van den inheemschen god. Het voorbeeld van Socrates toont, dat hij om geen andere oorzaak den giftbeker heeft moeten drinken, dan omdat hij de nationale goden van Athene als zoodanig had aangerand. Waarom werden de overige philosophen dan niet ter dood veroordeeld? Antw.: ze deden hetzelfde, maar conservatief behielden ze den vorm, ierivyjl ze imvoidig aan het -wezen ivoren afgestorven. Ditzelfde treffen we ook in Boomsche landen aan, waar de helft niet meer in de leer der Roomsche kerk gelooft; toch laten ze zich trouwen in de kerk en wonen ze eenmaal per jaar de mis de uitwendige vorm gemainteneerd. In de Engelsche eveneens een groot gedeelte aan de confessie en religie afgestorven toch schikken ze zich in den orthodoxen vorm van eeredienst. Atheïsten beklimmen den kansel, bidden de oude gebeden der vaderen en lezen de wonderen uit de Schrift voor. Ditzelfde vindt men ook in de Synodale kerk ten bij.
Conservatief wordt
staatskerk ;
is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's