Locus de Consummatione Saeculi - pagina 176
College-dictaat van een der studenten
174
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Luk. 12
:
32.
Dat
we
als
vinden
bij
De Heere beschouwt dezen
Israël gesproken.
is tot
als losse indivicku' n,.
maar
als
een organisch geheel.
niet
We hebben hier hetzelfde,
Jesaja „bind de getuigenis toe en verzegel ze onder mijne
leerlingen."
Diezelfde gedachte
ligt
ook
bekende uitspraak van
in die
„Velen
-Jezus
zijn
geroepen, weinigen uitverkoren." Dat slaat op Israël! Terwijl de Heere de stelling, dat de heidenen de prioriteit hebben, uitspreekt
deze
in
eveneens algemeen
„Velen laatsten
den:
bekende en insgelijks verkeerd begrepen woor-
zullen
de eersten zijn; en velen eersten de laatsten.
En ook „de heidenen zullen u voorgaan in het koninkrijk der hemelen." Deze woorden krijgen hierdoor alleen hunne signatuur, nu ze gezet zijn in de historische
lijst.
we
derhalve Jezus' prediking en optreden saamvatten, dan bemerken we, dat de Heere tot Israël niet met een hard oordeel komt; Hij weent zelfs over Jeruzalem. Doch al die zachtheid en teederheid verlamt geen oogenblik de strengheid, het recht van Zijn oordeel. Wie Hem niet aanneemt, die gaat verloren. Voor de individuen en voor den volksstaat geldt dezelfde regel.
Als
En
daarbij
nu profeteert de Heere, dat
zich den dood aan
Hem
Hem
zij
niet zullen
aannemen, maar
zullen eten.
Op den Pinksterdag valt dan ook onmiddellijk het Joodsche karakter weg. meer het Hebreeuwsch is de taal der openbaring; neen, allen hooren ten gevolge van het wonder der talen in hunne eigene taal de dingen Gods verkondigen. Het Israelietisch karakter der kerk wordt daarmede opgeheven Niet
en de wereldkerk gaat
in.
De verkondiging van het Evangelie van het koninkrijk der hemelen, die van nu af door de apostelen plaats heeft, geschiedt dan ook aldus: zij gaan uit vayi de Joden, maar als onder dezen de last is neergelegd, wenden zij zich En als zij nu uit de heidenen bekeerlingen maken, dan gaan tot de heidenen. dezen niet naar de synagogen; maar zoowel de christenen uit de Joden als die uit de heidenen breken met de synagoge en gaan samen onder elkander vermengd, in eene aparte kerk leven. (Cf. het visoen van Petrus, het laken met het vat, rein en onrein door elkaar). Ze spreken
dit
ook
uit;
let
b.
v.
op
1
Thess. 2
14,
:
ontzettende uitspraak. De Joden worden geteekend als Toug idiüvg Zij
TiQOfpTjxcii
v.cc\
zij
de kerk.
bovendien,
dat
zij
Dit
is
eene
hebben ook Jezus gedood en van
En daarom Seê
welbehagen, geen lust aan hen;
verhind(:'i-en
16.
rjuccg i-AÖtcó^avtsg.
hebben dus hunne eigen profeten,
dat tijdstip af vervolgen
geen
15,
ccitov.zBïvavxeg 'irjaovv kuI
zij
zijn
de zaligheid tot
ui]
ccQta^ovteg;
God
heeft
ook allen menschen tegen; zij de heidenen komt. En dit alles
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's