E voto Dordraceno - pagina 379
ZONDAG
XIV.
HOOFDSTUK
367
I.
van een vrouw; anders van een getrouwde dan van een ongetrouwde; anders van een meerderjarige dan van een minderjarige; anders van een vrij man dan van een gevangene; anders van een eerloos verklaarde dan van een eerzaam burger. Met zulk een „staat" hangen ieders rechten en verplichtingen saam. En het is die „staat", die hem door de wet van het land is opgelegd, waaraan hij zich als burger heeft te onderwerpen. Stel, er komt iemand over onze grenzen, die voor onze landswet schuldig aan
is
allerlei
overtreding, dan zal het lot van zulk een natuurlijk heel
anders zijn dan van een prins eere bezoekt.
Maar
uit
verren lande die ons vaderland met
ook, stel dat die eerst schuldig
gedoemde van achteren
blijkt een onschuldige, veel meer nog, een heilige te
staat natuurlijk terstond verkeeren, en wie eerst
zijn,
dan
zal
zijn
gesmaad wierd, nu eere
ontvangen.
Toen derhalve Immanuel op aarde verscheen, was de vraag: In welken komt Hij ? Komt Hij als God, of in den staat van mensch ? Natuurlijk het laatste. Maar nu verder. Hij, die in den staat van mensch komt, hoe komt Hij, als mensch van prinselijke eere of in den staat van een vertredene en eerlooze? En hierop nu antwoordt de Heilige Schrift, dat Hij staat
„gevonden in gedaante als een mensch, zich zelven vernederd heeft, de van een dienstknecht (slaaf) aangenomen hebbende". Slaven nu waren in een staat van onvrijheid. Ze bezaten geen eer. Ze rekenden met de eerloozen. En het antwoord luidt derhalve, dat de Immanuel niet gekomen is in zijn staat als God, maar in zijn staat als mensch, en als mensch gekomen is niet met prinselijke eere, maar in den staat van een eerlooze en schuldige. „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld gestalte
wegneemt
!"
Hij is de met schuld overladene en als overstelpte. Geworden uit een vrouw, geworden onder de wet. „Met de moordenaars gerekend."
En
in
geraakte,
Immanuel in, niet omdat Hij omgekeerd was zijn later komen
dien staat ging
maar
juist
in in
dien toestand die
toestanden
een gevolg van zijn geplaatst zijn in diens staat. In dien staat
kwam
Drieëenigen. „Hij heeft
Hij
in
Hem
gevolge de wilsbepaling en het besluit des
krank gemaakt." En dat Hij
bepaalde en mee besloot, en dies vrijwillig liefde, blijft",
Zoo al
uit
zelf hierin
gelijk de
mee
nooit doorgronde
lag alleen daarin, dat Hij zelf „eeuwig en waarachtig
God
Catechismus zegt, en alzoo mee besloot over zich
is
en
zelf.
alles zijn onwrikbaar rustpunt in het Besluit, Weg valt van een Zone Gods, die toch mensch zou zijn geworden, ware er geen zonde geschied. Pantheïstische verzinsels van o,.
krijgt
heel de fabel
ook
kwam
dus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's