E voto Dordraceno - pagina 389
ZONDAG Hoe
wil
men
dan,
XIV.
waar reeds
bij
HOOFDSTUK
377
III.
eene gewone ontvangenis, de sluier
van het mysterie heel de wording des levens aan ons oog onttrekt, iets, iets ook maar van stamelen over het ondoorgrondelijk mysterie van den aanvang der vleeschwording ? Hier vooral hebben we ons stipt aan de Heilige Schrift te houden, en gelijk de Catechismus het volkomen juist uitlegt, die Heilige Schrift openbaart ons hier slechts twee dingen:
lo.
dat,
zonder dat er een werking des mans
waar anders de vrouw
vooraf gegaan, hier geweest een werking des mans, maar eene werking des Heiligen Geestes; en 2o, dat deze werking des Heiligen Geestes niet buiten den niet baart,
zij
niet is
hem die geboren zou worden omging, want, „hij heeft door die werking ware menschelijke natuur aangenomen". Dit ligt dan ook sober en kiesch in de uitdrukkingen door den engel gekozen. Ook Maria zal, evenals elke andere vrouw, eer ze baren kan, bevrucht moeten worden. Daarom had de engel gezegd: „Gij zult bevrucht worden en een zoon baren." Maar alle werking, die in haar gewerkt zal worden, zal wonderbaar scheppend uit den Hooge zijn. Niets van de aarde. Niets van het vleesch. Niets van den wil des mans. Wat over haar komen zal is de Heilige Geest, en wat haar overschaduwen zal is „de wil van
kracht des Allerhoogsten".
Door deze en door geen andere werking
is
de kiem
des
levens
in
Maria's schoot gewekt. Zoo en niet anders heeft de menschelijke natuur,
naar
ziel
en lichaam, zich
uit
vleeschwording, aan den Zone
Het is
tweede, Maria,
uit
waarop en
niet
gelet
Maria's
schoot,
voor
het
wonder
der
Gods gegeven. moet,
door Maria
is
is,
dat
de
doorgegaan,
Middelaar gelijk
de
geboren Doopers
leerden. Zij
namelijk, die in den Middelaar te eenzijdig
op
zijn
heiligheid zien
en anderzijds dualistisch de zonde in het vleesch doen kleven, opperden
eeuwen door het bezwaar, dat in dien de erfzonde met het vleesch ook Immanuel met erfsmet geboren zou zijn, bijaldien Hij geboren ware uit het vleesch en bloed, dat Maria het hare noemde. Deswege stelden zij zich de zaak zóó voor, dat Jezus wel door Maria ter wereld zou zijn gebracht, maar dat Hij in Maria's schoot door een wonderdaad Gods als een nieuw schepsel ware ingeschapen. Zooals God Adam nieuw schiep en in het paradijs deed wandelen, zóó oordeelden ze, dat ook de menschelijke natuur van Christus nieuw ingeschapen was in Maria's schoot. In zulk een zin, dat Hij wel door Maria gedragen en door Maria ter wereld gebracht was, maar als een vreemd kind, dat buiten haar eigen alle
overerft,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's