E voto Dordraceno - pagina 82
ZONDAG
70
UW
HOOFDSTUK
IV.
II.
En dat in tweeërlei opzicht: vooreerst doordien waar gij geen zonden in ziet, en die gij acht dat er wel door kunnen, en die God toch zonde noemt. En ten tweede, al de breede reeks van zonden door onderlating, als er allerlei was wat uw hart en tong en hoofd en hand had moeten doen, en ge deedt conscientie herhaalt.
dingen
zooveel
er
zijn,
het niet.
En aan niet,
ook
Dit gaat zelfs
niet in het allergeringste.
Want wel mag
door.
Want zonde zonder
nu kleeft schuld.
alles
dit
God
een kind van
een kind van
bij
zeggen, dat
schuld
zijn
al
is
er
God
zonden ver-
onwaar wat Rome beweert en velen gedachteloos nazeggen, dat ook een kind van God nog wel straf zou lijden. Zulk zeggen richt de aflaat weer op, en is volstrekt ondragelijk. Een verzoend persoon kan geen straf meer lijden. Zoo min nu als eeuwig. Alle lijden zoend
en het
zijn,
voor hem
is
beproeving of kastijding. Maar, en
is
vergeet
dit
men
vaak,
daarom kleeft ook aan zijn zonde nog wel terdege schuld. Onze ouden noemden dat „schuld die stikt," omdat ze niet uit kan werken. Dat belet de Immanuël haar. Maar schuld is ze niettemin. Vandaar dan de zelfaanklacht, en vandaar dan tevens dat een kind van God in zijn lijden zoo vaak buiten het geloof raakt en zijn lijden weer als straf gaat voelen.
Die schuld, die aan
alle
zonde
kleeft,
zelfs
is
zoo doordringend en
onuitwischbaar, dat reeds ééne kleine zonde door haar inklevende schuld heel een leven van heiligheid ontmunten zou.
wat niet kan, we weten het wel. maar stel het eens; en iemand die zeventig jaren oud geworden, al de dagen zijns levens in volkomen zuiverheid en onzondigheid had gewandeld, maar één enkele maal één kleine leugen had gezegd, en die ondenkbaar vrome man zou door die ééne leugen toch voor eeuwig gemoord
Denk
denk
u,
u
—
liggen.
„Die aan
al
alle
de wet volbrengt, maar struikelt
geboden."
,,
Vervloekt
wie
is
gebod,
één
in
niet
blijft
in
al
is
schuldig
wat de wet
vraagt!"
Hecht
dan
ook
„kleine" zonden.
niet
Want
verraadt en Petrus die
zwaar. Zoo
zeer aan
duidelijk,
Rechter", vellen,
het verschil
hem
en het
gelijk
de
tusschen ,,groote" en
verloochent, zondigen beiden,
ook nu nog moord erger dan
dan wellustzonden buiten
lijker
ook
is
te
ongetwijfeld bestaat dat verschil. Judas die Jezus
lot
echt.
En de
diefstal,
toemetende schrikkelijker straf
zegt, bij
niet
even
Heilige Schrift leert ons dan
der volken toont ons,
Catechismus
maar
echtbreuk gruwe-
dat
de
„rechtvaardige
„een rechtvaardig" oordeel zal
meerdere schriklijkheid van zonde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
![E voto Dordraceno - pagina 82](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's