E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 107
Derde deel
ZOND. XXVIII.
HOOFDSTUK VI.
109
maar het simpele brood en den gewonen volksdrank. heilig Avondmaal niet thuis hoort in het Paradijs, waar de mensch van ooft leefde, maar aangericht wordt in de be„In het zweet uws deeling der zonde, waarvan de Almachtige sprak schoone
als teeken,
Dat moet zoo, omdat het
:
aanschijns zult
brood eten." Brood
gij
is
na het Paradijs dus het gewone
meest algemeene voedingsmiddel, en zoodanig ook maal.
En
brood de
Want
is
door
alzoo
om
ivijn
en
brood
voeding
komt
dat
bij
de verhooging en verheffing des levens voor te stellen.
naar de Schrift, deze bestemming, dat
„wijn" heeft,
verheugt, de gezonken levensgeesten weer siert.
Avond-
in het heilig
afgebeeld, dan
hij
het hart
opheft, en daardoor het leven
Chritsus gekomen is, niet alleen om ons geestelijk leven maar ook om het geestelijk leven uit zijn ingezonkenheid oj) komt als teeken, naast het brood, ook de wijn, om deze ver-
Waar nu
te
voeden,
te
heffen,
heffing en verhooging van het geestelijk leven af te beelden.
wordt
Daarentegen offermaal
het
bij
En ook
op de Paaschtafel stond vleesch stond
;
niet evenals
dit verdient
bij
Israëls
onze aandacht, want
het vleesch van het geslachte lam. Zelfs
van het geslachte lam op
vleesch
dit
Avondmaal
heilig
aangeboden.
vleesch
die tafel als
van het sterven van Christus. Daarom mocht
er
afschaduwing
geen been aan gebroken
worden. Op zich zelf zou het dus zeer voor de hand hebben gelegen, zoo de Heere Jezus meer nog dan in het brood, juist in het vleesch van dat
lam een teeken van reden voor brood
nam
;
en sterven had gezien, en er moet dus een
zijn lijden
waarom de Heere
zijn,
dit
vleesch voorbij ging en alleen het
dat wel op een oogenblik,
en
waarop
hij
ongetwijfeld
zelf,
evenals al zijne discipelen, van het Paaschlam had gegeten. Dit
nu hangt saam met wat we van de Sacramenten
in het
hebben gezegd, dat ze op de scheppingsordinantiën teruggaan
was het
schepping
dier
worden. Eigenlijk zien wettigd.
In
Men moge
het
slachten
dit niet
algemeen en in die
door den mensch gegeten
te
eerst
na den Zondvloed het vleeschgebruik
ge-
van
een dier
bestemd
niet
we
om
;
ligt
altoos iets tegennatuurlijks.
men met
zoo ontwaren als
vleesch bijna nooit anders
kennis maakt dan in den vorm van gebraden vleesch op den disch
men merkt
dit
ziet als allerlei
wel terdege, als
men
de Vegetariërs zegge, toegegeven moet dat
van elk
om
dit besef
dier ligt, levendig te
maar
een slachthuis binnentreedt of
gevleugeld gedierte genioord wordt.
schappij optreden,
;
zij
wel terdege in onze maat-
van het gewelddadige, dat
houden en weer
toe-
En wat men ook van in het
te prikkelen. Juist
dooden
om
dat
gewelddadige komt het geslachte dier dan ook in de offerande voor, en vormt in die offerande het hoofdbestanddeel.
Er wordt ook wel koren, ook wel brood,
ook wel een vlade geofferd maar vooreerst niet in ;
alle
offeranden en ten twee;
»
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's