E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 404
Derde deel
ZOND. XXXIII. HOOFDSTUK IL
406
Komt
zoo
nu de uitdrukking geboorte
haar recht, niet minder na-
tot
druk moet gelegd op de byvoeging ivedergehoovte. Er i
van,
dat
persoon
de
voor in
door een ander ik het
blijft
hetzelfde
die er
maar
ik,
een nieuwe gestalte. Ze
geworden. Het
nieuw
die persoon
en dat ik worden omgezet in
ook na de wedergeboorte nog hetzelfde thesen
zijn
als vóór de wedergeboorte, is
toch geen sprake-
is
was weggaat, en dat er een geheel andere trede. Het ik dat bestond verdwijnt niet om plaats de vervangen te worden. Neen het blijft dezelfde persoon
persoon
maar de natuur van
wezen
dit
is
een andere,
XIX:
duidelijkst blijkt dit uit Matth.
29,
waar
Jezus het woord iveder geboorte ook op de wereld en de uitwendige schep-
ping toepast. Hij zegt daar toch tot "^
zijn
jongeren, dat
hem
gevolgd
waren, dan, als het aan de wedergeboorte of palingenesie toekomt, met zitten zullen op twaalf tronen."
ma
dit
zondaar in de wedergeboorte zoo volmaakt enkel woord, maar als
is.
Van
zijn;
lijdelijk is,
dit alles spreekt
zegt dat zijn jongeren, die
hij
hem
wedergeboorte
deze
zijn in
schitteren zullen.
van hemel
en bovendien elk dat „volgen in de
Jezus dan ook geen
hem
eenmaal de wedergeboorte van hemel en aarde
hemelsche glorie met
„hem gevolgd
zou reeds daarom geen zin hebben, overmits-
X er by Jezus nooit van wedergeboorte sprake kan
wedergeboorte" ondenkbaar
hem
Er staat dus niet wat velen, over de kom-
heenlezende, er van maken, dat zyn discipelen
de wedergeboorte"; want
"^
„zij die
gevolgd
Vragen we nu
en aarde bestaan
zijn, dan,,
zal plaats grypen, in
voorts,
waarin
dan geeft èn
zal,
de-
Profetie èn de apostel Petrus èn de Openbaring van Johannes ook hierop-
een volkomen duidelijk antwoord. Immers dan vernemen we, dat de hemel
en de aarde,
gelijk ze
nu
zijn,
zullen
ten brandende zullen versmelten,
worden opgelost en dat de elemen-
maar dat alsdan
dooreenmenging
uit die
een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal te voorschijn komen, de heerlijkheid des Heeren
uit schitteren zal.
waarop-
Zoo gaat dan deze gedaante
dezer wereld voorbij, en een nieuwe gedaante der wereld komt. Maar deze-
ontzettende
verandering ontstaat niet hierdoor,
dat
God den bestaanden-
hemel en aarde vernietigt en een nieuwen hemel en een nieuwe aarde doch hierin, dat de oude aarde en de oude hemel in nieuw
uit niet schept,
worden omgezet. dingen
alle
Dood; niet alsof dat
hij
de
nu
is
in
„Zie, ik
maak
triomfkreet van den Christus over Satan en
een geheel nieuwe wereld tot aanzijn
riep,
maarzoo
oud en verouderd en nabij der verdwyning was, nieuw
uit dien
hetzelfde als Dit
is
Er was een ondergang
opkttmen is
hij
hetgeen
maakt. ^
Alzoo in eigenlijken zin wedergeboorte.
nieuw"
in
dood in het leven,
wat de
in
maar er is ook een weeren datgene nu wat ten leven komt
den dood,
den dood wegzonk.
wedergeboorte van hemel en aarde
die
hemel en
die^
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's