GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 150

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 150

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

152

XXIX. HOOFDSTUK

ZOND.

IV.

deuken, waardoor die akker in de wereld zou worden omgezet of ver-

te

Maar wat dan vooral

anderd.

de Heere Jezus

omdat het er

bij

woordeke

dit

zoo

men opmerkt,

dat

;

waarin Jezus sprak, niet uitgedrukt, maar

gedacht wordt. En zoo voelt

en kracht een exegese

verliest,

kan hebben uitgesproken eenvoudig

niet

is

Arameesch,

in het

kracht

alle

bezit, die

men

reeds hieraan, hoe weinig waarde

haar hoofdsterkte zoekt in een woordeke

dat eerst door de overzetting in het Giieksch, in Jezus' woorden inkwam.

Doch bovendien geheel deze uitlegging zou nog denkbaar zijn, zoo Jezus na zijn hemelvaart het Avondmaal uit den hemel had ingesteld; niet nu hij

het instelde hier op aarde, en nog eer

lijden ging; zelfs

hij

voor

zijn

ingaan in Gethsémané. Immers het lichaam van Jezus was nog niet ver-

..

broken, en het bloed van het heilig Godslam

was nog

hoe kon dan een nog

en nog niet vergoten bloed,

Daar komt zijn

dat Jezus zelf in zijn lichaam, en in dat lichaam

bij,

voor ons vergoten bloed aan den disch met

hoe konden nu de jongeren, die

hem

den, die

luisterden,

bedoelde,

spreken,

in het

nu dat

om

Jezus,

ooit

zijn

op

jongeren aanzat. En

zijn lippen be-

gedachte komen, dat Jezus met die woorden

de in

werkelijken zin zijn lichaanj was.

Dan had

verstaan en begrepen te worden, natuurlijk heel anders moeten de

moeten opnemen, en moeten zeggen: Hoewel

tegenstelling

wonder van Gods almacht

wat nog sterker

in mijn

is

toch dit brood door een

lichaam veranderd.

spreekt, zoo ge bedenkt, dat Jezus, naar de vaste

usantie van den Paaschdisch zeer stellig dit brood ook zelf cipelen

met

daar zagen, die zijn handdruk voel-

oog staarden, en die de woorden van

brood

dat

hem

ge mij hier lichamelijk voor u ziet zitten, zoo

Iets

En

niet vergoten.

en in dien wijn genoten worden?

in dat brood

^

gebroken lichaam,

niet

nam, en dien wijn met hen dronk.

Jezus zijn eigen hieruit, dat er

lichaam

eet

Is

met

zijn dis-

het nu ondenkbaar, dat

of zijn eigen bloed drinkt, dan volgt ook

van geheel deze uitlegging

niets

aan kan

zijn.

Let er dan ook op, dat toen de Heere aan den heiligen apostel Paulus deze

instelling

woorden: „Dit ,

Avondmaals

mijn

bloed'',

in

een

myn

bloed."

geopenbaard

gezicht

blijkens 1 Cor. XI: 25, door

wierden in deze geheel andere woorden: Testament in

^

des is

heeft, de

hem veranderd

„Deze drinkbeker

is het

nieuwe

Een omzetting van de oorspronkelijke woorden,

die natuurlijk niets

aan den oorspronkelijken

instellingswoorden

symbolisch

opvat;

maar

loofd zou zijn geweest, ja, onmogelijk aldus

zin

ontneemt,

die te

zoo

men

de

eenen male ongeoor-

kon voorkomen, zoo de Heere

Christus zelf bedoeld had te zeggen, dat de wijn in zijn bloed veranderd werd, of dat zijn bloed in den wijn school. Wie met ons gelooft, dat Paulus

zijn

wetenschap van

Christus

zelf,

door openbaring uit den hemel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 150

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's