E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 616
Derde deel
^7 XXXVl. HOOFDSTUK
ZOND.
618
VI.
^ in haar tegendeel doet omslaan. En overmits nu de zelfzucht onzer natuur er toe noopt, om altoos voordeel boven nadeel, winste boven schade, en
boven schande
eer
om
delijk,
kiezen,
te
valschheid
onze zondige natuur ons onophou-
drijft
waarheid en
en leugen boven
oprechtheid te
kiezen.
Tegen
we
dan een beter besef in; deels omdat
die zondige neiging worstelt
we
iveten dat
omdat we door naar gelang nu
liegen, en deze te
wetenschap ons ontrust; en deels ook,
liegen, ons onteeren voor ons eigen zelfbesef.
gespannen of slap
onze zedelijke veerkracht
is,
En
zullen
al
we
overwinnen of bezwijken.
in die pijnlijke worsteling
Machtig steunt ons in dien
strijd
de algemeene verfoeiing
die,
ook on-
menschen buiten genade, tegen valschheid en leugen nog steeds belanden toch als Italië en Frankrijk, waar geheel de saam-
der
J
staat. Zelfs in
men iemand niet dieper in men hem openlijk van valsch-
leving één leugenachtig karakter draagt, kan
het oog van het publiek krenken, dan dat heid
en goddelooze lieden, die naar God noch zoo euvel duiden, als da-t ze in valse h
speler
en meest of
Dit *
uit
hem is
zijn
hun zondig
gebod vragen, elkander niets
bedrijf elkaar bedriegen.
Een
wordt onder de goddelooze lieden nog altoos diep verfoeid
hun kring
wat ook
treft
dit besef, dat zelfs spelers
en leugen overtuigt. Ja zoo diep wortelt
zijn,
uitgestooten. Hij
mag een
dronkaard, een hoereerder,
dat alles doet er niet toe, maar, zoo
hij
valsch speelt,
het anathema.
Gods
bestel, die
van de valschheid
zelf in
dezen eerbied voor de loaarheid en de verfoeiing
ons gevallen geslacht nog zoo diep houdt inge-
prent, opdat er een menschelijke saamleving onder ons mogelijk zou zijn.
J,
Immers ons menschelijk leven is saamgebonden door het woord. Onder stommen ware geen saamleving denkbaar. Het is door het woord dat de saamleving geboren wordt; en juist daarom moet heel de saamleving gebaseerd zijn op onderling vertrouwen, en op maatregelen, uit wantrouwen
om
geboren,
-''
onoprechtheid en
valschheid,
deze
aan de waarheid steun
te verschaffen. Juist hieruit echter
dan ook het booze en kwaadaardige karakter van de zonde van
volgt
zondige
prikkel
van
neiging
niet
leugen,
waarheidsbesef in
dit
bedrog schroeit daarom
omdat onze zondige natuur aan
kan toegeven, zonder tegen den zeer sterken
de
te gaan. Niets
consciëntie
toe,
overmits
liegen en bedriegen, den sterksten tegenstand te
Dat nu
als
verweermiddel
werd geroepen,
is
het droeve
dat
feit,
tegen
deze
zoozeer als leugen en
we om
te
kunnen
overwinnen hebben.
booze neiging de eed te hulp
gansch natuurlijk. Immers de leugen ontstaat juist door
we ons
innerlijk leven
losmaken van de gemeenschap
met den Heere onzen God. Zoolang de mensch buiten zonde bestond, was
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's