De verflauwing der grenzen - pagina 97
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
;
95 156) Volgens Hegel heeft de Staat een ziel; woont in den Staat een geest
dae
en
zelf.
geest
is
dan de
niet anders
in
den niensch zich bewust wordende God-
Vandaar de Staats-apotheose. Calvijn, en alle onze Gereformeerden,
157)
kennen geen Overheid dan
om
der zonde wil. Zie over de vraag, of dan buiten zonde geen behoefte ontstaan
aan zekere ordening van
zou
menschelijk samenleven, de Heraut van
het
16 October 1892, 1= bladzijde.
de
In
158)
en Volk:
instandhouding van deze drie grenzen:
tusschen
2.
God
en de Overheid;
het recht dat de Overheid instelt,
schuilt
de
tusschen Overheid
i".
Gods en
3^ tusschen het recht
veerkracht van het Calvinistisch
staatsrecht.
Bij
159)
Schleiermacher, en de meeste zijner geestverwanten, heerscht steeds
aristocratisch
dit
van
begrip
sVirtuosen"
op elk levensgebied.
Een aan de
kunst ontleende term, die voor de vrijheden en rechten van het volk als geheel
genomen,
uiterst
gevaarlijk
is,
te
Leiden vond deze Virtuosen-theorie maar
160)
Max
161)
Zoo Darnal op het
waar
par personne.
o.
Sous
uitriep:
hij
162)
Muller,
p.
1.
»Pax vobiscum",
zeer in
ingang.
al te zeer
242.
atheïstisch congres in
te Brussel
r8So
peu Dieu sera attaque par tout
Zie Schuler, o.
al te
en de Universiteitsprofessoren heeft geworpen.
de armen van het Jujikerthum
Ook
maar
Pruisen
en het Christelijk
1.
p.
gehouden, défendu
et
2.
den zin
hier in
Ie
monde
^i2,\\\it'iirenisehvredeliedcke%t.Vi.oxafa..
een zeer pantheïstisch woord. Orthodoxie toch is een concreet-historisch begrip, dat bepaald wordt naar den objectieven maatstaf der geldende Confessie. De voorvoeging OT(7^/6'r« daarentegen 163) Modern-orthodox
beduidt,
dat
men
zelf
is
evenals
van
die
)geistleiblich"
Confessie
maakt wat men meent
te
moeten
gelooven, en alzoo de woorden der Confessie opvat in subjectief-modernen 164) Jacobi
165)
nam
Herbart
breekt en
er,
zin.
het gevoel en geweten als bron van kennis aan.
heeft
dit
met Jacobi gemeen, dat ook
hij
het
Monisme
stouter dan Jacobi, het Monadisme voor in de plaats
ver-
stelt.
166) Lotze vindt zijn Dualisme door te onderscheiden tusschen die Welt der Wertheexi die Welt der Gestalten. Zie Mikrokosmos., Lpz. 1S84. I. p. 447^ en zijn Gnindzfigc der Psychologie^ Leipzig 1881, p. 27 en 87 v. v. Zie ook
VoN Hartenstein, Herbarfs
Lehrh.
ziir Psychologie.,
Hamb.
1887, p. 13V. v.
theologen wil167) Dit juist toont het onhoudbare van wat deze dualistische
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's