GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 259

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 259

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

tastende

refoniiatie

om

ook

het

zelf in zijn

jonge jaren de Biecht gezocht als

rust voor zijn consciëntie te vinden, en meermalen, al bleek

toch zeker solaes

afdoende,

niet

kon daarom

in

waaraan voor

deze Biecht gevonden. Hij

bij

reformatorisch optreden de Biecht niet zoo gemak-

zijn

ter zijde schuiven.

kelijk

261

III.

komen, zoo verging het hem ook op het punt

te

van de Biecht. Luther had middel,

XXXI. HOOFDSTUK

hem

Ze bleef voor

zijn besef iets

wezenlijks

iets

;

en wel

iets

sacramenteels hing. Vandaar dat in de Lu-

thersche kerken de Biecht altoos nog een halfslachtige plaats inneemt, ook al

mee

de Luthersche kerk thans bijna geheel aan wat Luther er

is

be-

doelde, ontzonken. Luthers bedoeling toch was, dat de vergeving der zon-

den Dienst des Woords tot allen kwam, ook nog persoon-

die door

den,

den enkele moest gebracht, en dat wie deze persoonlijke vergeving

lijk tot

zocht, ze ontving en ze

met geloof aannam, op dat oogenblik ook metter-

daad de vergeving van Gods voor

worden uitgesproken,

Godswege

was

hem

er

op,

eenige

als

een klank, een woord, een betuiging, die van

hem kwam. Maar meer

tot

om

niet

zou worden, of niet

dus aan hechten, dat

zijde had. Hij bleef er

het oor van den zondaar het woovd -.Uw zonden zijn u vergeve, zou

hij

de

dat

te doen,

bedoelde Luther dan ook

niet.

Het

dat de zondaar inquisitoriaal ondervraagt

deze of die zonde ook begaan had. Hij stond er zelfs

biechteling

zijn

zonden één voor één belijden zou. Het

wat geëischt werd, was, dat

hij

behoefte gevoelde aan vergeving

van Godswege, en nu niet rusten kon, eer

dien zaligen klank

hij

zonden zijn u vergeven, zich had hooren toespreken. Zoo

:

Uiv

was het dan ook

voor Luther onverschillig of een geestelijke die woorden uitsprak, ofwel

een leek. Biechten, zoo leerde Luther, kan

mensch

die

eischt

in

wordt

den regel een priester is,

vergeven", toespreken wil.

berouw,

boete

of

maar

alleen

zonden

de

is

men

dat

zij,

En

die

hem

die

naam

niet

hij

aldus worde toegespro-

woorden

:

„Uw

zonden

des

Heeren

u

het effect wordt dan gewerkt niet door zijn

door het geloof. Hij moet gelooven dat God een God vergeeft,

zijn

op zichzelf een Ezaus- of Judas-berouw kan

en door het geloof moet

zichzelf; en opdat hij het op zichzelf toepasse, in

ieder mensch, en dat

bij

geheel bijkomstig. Al wat ver-

dat de zondaar verlangt dat

en dat er een ander

ken,

is,

hij

dit

is

zijn,

die

ook toepassen op

moet het hem persoonlijk

worden aangezegd. Toch vatte men

dit

ook weer

zóó op, alsof dit geloof de vergeving werken zou, want Luther wil

de vergeving uitsluitend uit de betuiging van God in zijn

Woord

afleiden.

Maar komt iemand zonder geloof tot de Biecht, dan is het wel waar, dat God hem op dat oogenblik toch zijn zonden vergeeft, maar door de ontstentenis af,

en

van het geloof in

is zijn

zijn hart,

werpt

dit

voor

hem geen

vrucht

ongeloof zelf de grond van zijn oordeel. Het lag echter in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 259

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's