Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 296
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
288
Hfst.
2.
III.
§ 94.
HERDER EN LESSING.
bestaan beslissen, en bezegelt ze individueel door het mystiek gevoel.
Zoo
Zur
zegt hij in zijn:
barung
sein
kann und
Geschichte der Litteratur : „
Ob
eine Ofïen-
muss, und welche von so vielen, die
sein
darauf Anspruch machen, es wahrscheinlich
kann nur
sei,
die Ver-
Aber wenn eine sein kann und muss, und die rechte einmal ausfindig gemacht wird, so muss es der Vernunft eher noch ein Beweis mehr für die Wahrheit derselben als ein Einwürf da wider sein, wenn sie Dinge darin nndet, die ihren nunft
entscheiden.
,
Wer
Begriff übersteigen.
dergleichen aus seiner Religion auspolirt
Denn was
hatte eben so gut ganz keine.
ist
eine Offenbarung
,
die
van „ eine gewisse Gefangennehmung unter der Gehorsam des Glaubens beruht 134). Zelfs het denkbeeld
nichts offenbart" (Vol. VI. p.
also ganz nicht auf dieser oder jener Schrifstelle
wesentlichen bijna
in
toch
Begriff einer Offenbarung" (p.
geloovigen
neiging, die
hem
van Kant met
los,
Bij
woelt
om
zoo van de
koude
zijn
ook Lessing
ze in een
,,
Aufklarung " met haar platheden
kritiek afscheidt. In
hij
als
bij
religiositeit
op
religie
te smelten.
theoloog dieper over deze vraagin
hoofdzaak hetzelfde standpunt.
Herder staat het historisch-mystieke karakter der Religie
op den voorgrond. „Thatsache der Religion," zegt hij, stellt, ja sie
muss
diese
kann nur
alles
Göttlichen in
in Geschichte darge-
werden"
Weimar
1785,
p.
367).
und
Grund
der
2e Ed.
das Studieren
karakter
,,
ist
selbst fortgehend lebendige Geschichte
{Briefen I.
als
den grond der zaak
fundamenten der Christelijke
alle
algemeen menschelijke
Herder nu, hoewel
delijk
Doch hoe soms
Lessing deze denkbeelden ook inkleede,
zin
stukken nadacht, vinden we toch
Ook
135).
het slechts zijn dieper, edeler zin en zijn ideëel aesthetische
is
toch
sondern auf den
,
der Theologie betreffend
Maar hoewel toekent,
rust
hij
hierbij
,
aan de Schrift een god-
de waardeering van dat goddelijke
pp het mystiek gevoel. Ook hem kwam de Schrift ,, in der Hand der Kritik vor wie eine ausgedrückte Citrone doch Gottlob " jetzt ist es mir wieder eine Frucht, die auf ihrem Lebensbaum blüht alleen
,
{Briefe an Iheoptrion, IX. p. 60)
;
wat
hij
zie
Herders Werke, ed. Cotta. 1852. Vol.
dan aldus verklaart „Wie :
(ich)
Gottes
Stimme
in
ein
Kind
die
Stimme
Stimme seiner Braut, so höre der Schrift und vernehme den Laut der
seines Vaters, wie der Geliebte die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's