GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 104

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

g6

meer

p.

maar toch

1);

hominem

die

met Anselmus

dialoog

in

deze Boso

dat

,

den

als

zoo weinig een vijand

is

scholasticus

in fide

,

mihi

negligentia

ita

fidelis

en zoo

,

van

videtur,

si

praesumamus

meest

die

maar

gaat,

een echte

gebedsvorm

in

ratione discu-

intelligere" (p.

doordrongen,

geven,

geloof te ,

infidelis

postquam confirmati sumus

quod credimus,

non studemus,

zijn

kampen

hem

hij

dezen

in vollen zin

zoo diep was Anselmus van deze behoefte,

Mcditationes

hij

zegt: „Sicut rectus ordo exiget, ut profunda

hij

Christianae fidei credamus, priusquam ea tere;

dan dat

noemt

illo"

Anselmus

voor

infidelis

het vijandelijk legerkamp zoekt. Boso

in

posse sine

salvari

deze

schuilt

van den geloovige zelven,

hart

het

in

§53. petrus lombardus.

III.

impossibile ullum

necessariis, (praef.

Hfst.

2.

om

dat

in

zelfs

hij

ingekleed,

zijn

3).

En

zich rekenschap zijn

ditzelfde

cur herhaalt, en aldus peinst: Cur bone Domine, pie Redemptor,

potens Salvator, cur tantam virtutem Col.

(ed.

1637,

„Res per

p.

sed

,

ut

sed

ut,

occultata,

non

est aliud,

wat hem

om

hoogeren vorm

ordine

perficeretur

sic est facta

nee aliquem

;

,

in zijn praefatio

verleidt,

zelfs

suo

quemadmodum oportebat fieret. Et si dicitur quam non est omnibus revelata" (p. 253).

deciperet,

Iets

non studio occulta; non

se occultata fuit;

absconderetur

ut

252),

operuisti tanta humilitate?

en dan aldus zichzelf de zaak uitlegt:

het

op

zijn

rationeele

monographie de fide

inzicht

in

Trinitatis

de waarheid

als

een

van ons bewustzijn, een soort gnosis, tusschen

de fides en de contemplatio

in te schuiven.

dus gezegd, dat reeds terstond

bij

Zonder aarzelen mag

Anselmus de Scholastiek den

dubbelen karaktertrek droeg èn van uit inner lijken aandrang op een wetenschappelijk dit te

doen

in

nu

werd

beoefend

te

te

duchten, eer er

encyclopaedisch

deze

voor

als

het

uit te

gaan, èn van

eerst

alles bij te

winnen had. Hiermee

reuzenschrede

wetenschap

om

gedaan, haarzelve

dat

de

begon

worden, en het dualisme tusschen ons geloof en ons

redelijk bewustzijn

§ 53.

van het dogma

de vaste overtuiging dat de veritas divina van dezen

denkarbeid niets

Theologie

begrijpen

voor onhoudbaar wierd verklaard.

Petrus Lombardus.

Tusschen Anselmus en PETRUS LOMBARDUS

is

het verschil dan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's