GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 487

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 487

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

2.

Hfst.

maar dat men op

kelen,

§ 142. CONCLUSIE.

III.

die wijs nooit tot een

479

Corpus Theologiae

kwam. De Theologie toch is iets anders dan historie, brengt in woord en systeem, wat als religieuze overtuiging geldt, en kan tenzij op die overtuiging dit niet in woord noch systeem brengen ,

het stempel der hoogste waarheid sta gedrukt.

Hoe nu

echter tot het vaststellen en systematiseeren en sanctio-

komen ?

neeren dier overtuiging te

Men kon

open.

de speculatieve Theologen deden

praemissen nemen

phaenomeen der tieve

met andere

,

en

,

wegen stonden

realiteit

Christelijke religie identisch

philosophische

in

was met de specula-

ten tweede de Christelijke religie vergelijken

phaenomena

gelijksoortige

zoeken

de Christelijke

in

om

,

aldus een conclusie van

Of eindelijk

een mystiek uitgangspunt

religie zelve

dat haar eigen zekerheid met zich bracht. Tegen de eerste

,

methode bestond echter het overwegend bezwaar, dat op de

zin

van het historisch

onbetwistbare meerderheid ten haren gunste op te maken.

kon men

hier

nog sterkeren

in

uitgangspunt

zijn

en aantoonen hoe de

,

Men kon

idee.

Slechts drie

of gelijk Schleiermacher

die

manier

philosophie de Christelijke belijdenis ijkte, en dus niet alleen

kwam

boven haar

te staan,

maar haar

steeds bedreigde.

Immers

voortgaande philosophische ontwikkeling kon dan tot een nóg hoogere

waarmee de Christelijke belijdenis, in haar symbolische niet meer identisch was, en dan natuurlijk viej het

idee leiden,

beteekenis,

Werd

Christendom.

toen, uit dit motief, het speculatieve uitgangs-

al meer verlaten, en het empirisch comparatieve opgezocht, toch bleek ook dit onmachtig, om de Theologie in veiligheid te

punt

stellen.

des

De

critiek,

Christendoms

gevoerd

van

uit

dienstwetenschap

zou

zou worden

van de waarheid

werd nu niet maar krachtens de

gesteld,

speculatieve standpunt,

het

kwam

op.

Niet

om

stellen,

fait

Ie

historisch,, psychologisch

,

staat

in

staat

in

tot beoordeeling

der Christelijke religie met andere religiën.

vergelijking

religieux

waardoor men

chrêtien

,

De

maar

godsIe

fait

en ethnologisch onderzocht,

de idee der

religie te

ontwikkelen,

om

achtereenvolgens de verschillende religiën aan deze idee te toetsen,

en zoodoende aan de Christelijke

kennen

;

trefbaar

ja

,

was.

om

uit

religie

de idee zelve aan

Jammer

den hoogsten te

toonen

,

dat

prijs toe te zij

slechts dat zich bij het uitbrengen

onover-

van

dit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 487

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's