GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 174

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

l66

Afd.

Hfst.

2.

worde beschouwd nee Metaphysicae

ze

;

JOHANN HEINRICH ALSTEDT.

§ 70.

III.

is z.

i.

zuiver theologisch. „ Theologia naturalis

ut volunt Scolastici, nee Physicae, ut volunt

,

Scribonius et Goclenius

,

est pars

,

.

.

sed Systematis Theologiae" (p. 47).

Deze Theologia naturalis mag dan ook

niet als iets afzonderlijks naast

de Theologia supranaturalis gesteld worden, maar beiden zijn

in or-

ganisch verband te nemen, en wel in dat verband, hetwelk rechtstreeks voortvloeit uit de verhouding rijk

der natuur bestaat. „Gratia non destruit naturam, sed

Natura commendat gratiam 47). Hierbij

,

zegt toch

neemt.

Hij

Adamo

natura integrd,

imperfectis

:

,,

Adam

"

(p.

46,

den staat der rechtheid aan-

in

conditio theologiae naturalis in

fuit

augeri

et

coli

haec

eam perficit...

emendat naturam

deze volmaking van de natuur

hij

quam ex

perfici" (p. .48). Slechts

Nu

sicuti gratia

opgemerkt, dat

zij

door de genade ook voor

et

genade en het

die tusschen het rijk der

,

principiis

communibus, obscuris,

ratiocinatione

oportebat

gratia

et

na den val de toestand erger geworden.

is

toch zijn deze principia in ons niet enkel obscura et imperfecta,

maar bovendien corruptissima; tengevolge waarvan deze Theologia

onbekwaam

naturalis niet alleen leiden

aan

,

maar, gelijk

te

hij

,

om

tot eenige volledige kennis te

Iunius naschreef, ook onmachtig

„Ac ne

nemen.

is

quidem

perfectionis

om

de genade

est per seipsa

capax

supervenientis a gratia" (p. 48). Hij bepaalt den inhoud van deze

Theologia naturalis tot het eerste Geloofsartikel en den Decaloog de religio apud Ethnicos

52), en wil 53).

in

Haar doel

foro poli; 2

tweeërlei:

is .

47). Disputantes

propter alios, ut

(p.

53).

En

al heeft

in dit

bibliis

haar kader behandeld zien

hominem reddat inexcusabilem nempe praeparemus infideles (p. in certis principiis.

van op

maals Calvijn's protest dat elk

1 '

nu de geschiedenis ook overtuigend geleerd,

,

zoodat ze

dit

,

in

toch

den door

hem gekozen

komt aan Alstedt de

gewichtig punt de leidende gedachte van

het Gereformeerd beginsel zuiver gehandhaafd te hebben

dualisme,

Turca

afzonderen en op den voorgrond plaatsen van

de Theologia naturalis school

,

Cum

sed e libro naturae est disputandum

vorm weer moest worden prijsgegeven verdienste toe

(p.

(p.

ut

enim debet convenire

ergo vel atheo non é

welk gevaar

,,i.

in

te

,

en nog-

hebben vernieuwd tegen het anabaptistisch

verband tusschen het natuurlijk leven en het

genadeleven doorsneed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's