GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 350

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 350

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;,

Afd.

342

Hfst.

2.

III.

§ IO7.

HAGENBACH.

und hat somit ihren wissenschaftlichen Bestimmungsgrund Wissen, sondern ausserhalb in

schaft,

nicht in sich selbst, wie das reine

einem gegebenen gebiete,

h.

d.

Erscheinung".

,

durch empirische Verhaltnisse bedingten Lebensder

in

Hier

Kirche und ihrer reichlichen

Christlichen

dus

spreekt

Maar

Schleiermacher.

in §

34 wordt hier ongemerkt „die Offenbarung " voor in de plaats geschoven, als het heet: „Indem die positive Theologie auf der ge-

gebene Thatsache der Christlichen Religionsstiftung (Offenbarung)

den geschichtlichen Ursprung, auf die Stiftungs-

ruht, geht sie auf

und Offenbarungsurkunde winste

selbst

en corrigeert de fout

,

zurück". Dit nu

is

ongetwijfeld

die S. beging, in niet geringe mate.

,

de Kerk komt H. op „die Religion", van de Religion op „die

Van

Religionsstiftung", en van de Religionsstiftung op de Openbaring

door

terwijl hij,

in zijn exegetisch deel

nogmaals van de Openbaring op

de H. Schrift over te springen, de Theologie ten deele althans weer ,

,

op haar voetstuk doet terechtkomen. Deze gelukkige inconsequentie dan ook den opgang van H.'s Encyclopaedie

heeft

niet

weinig in de

hand gewerkt en bevruchtenden invloed op de Theologische studie geoefend. Dit neemt echter niet weg, dat H. er zijn eigen Encyclopaedie wetenschappelijk

door vermoord

heeft.

Nu

toch past zijn

niet op het bijzondere dit algemeene deel dat slechts van de 114 §§ beslaat, is er de onbeduidendheid zelve door geworden en aan hetgeen hij als Theologie straks anatomiseert ontbreekt de wetenschappelijke grondslag. Sneed men dan ook dit

algemeene deel

;

,

elf

;

algemeene deel weg

maar

juist

dan ook

,

het

werk zou

in zijn

er aan eenheid

door winnen

nu verbloemde onvolledigheid

te

pronk

staan.

Zijn

aanloop neemt H.

dit uitgangspunt met

eischt hij in (§

5

— u)

„positive te

)

zijn

uit

het begrip der Religion; doch

definitie

van Theologie

den Theoloog het klare bewustzijn van

die

hem noopt de Theologie zoowel

Kerk en

schaft, Kirche

zijn

om

verbinden

Berufswahl

als inbegrip

van

in

En om nu

dezen ^Berufswahl" geheel uitwendig

als

Universiteit

achtereenvolgens

te

haar karakter van „Kunsttheorie"

Kenntnisse"

gaan beoefenen.

met

in

verband

te

zetten,

ontwikkelt

hij

de denkbeelden van Religion, Religiöse Gemein-

und Theologie, Theologische Schule und

geistlicher

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 350

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's