Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 125
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
2.
Hfst.
§ 59. RESUMTIE.
III.
117
staande geestelijken. Deze wetenschap begon door haar eigen schoon
Men schaamde zich
te boeien.
als
Christen
,
dat een Heiden als Aristo-
zooveel dieper over de verschijnselen des levens had nagedacht
teles
en nu
Nog
men
alles in
religie
met de
stelde
Christelijke
niet een Christelijke
men
het werk en haastte erfenisse
zich
van Aristoteles
om
,
de
te verrijken.
wetenschap bedoelde men, maar dan toch
een Theologie, waarvoor zich,
voor het Sanctuarium een breede
als
,
voorhof zou uitstrekken van meer algemeene menschelijke wetenschap
die in haar Christelijke ontwikkeling
,
lijke religie
verhoogen kon.
den
luister der Christe-
Mannen als Thomas van Aquino beoogden
metterdaad wetenschappelijke ontwikkeling op breeder schaal dorsten die aan in het onwankelbaar besef, dat de
theologie zich het resultaat van Aristoteles' denken als buit
eigenen
zonder
,
zelf in
;
ze
Roomsche Kerk-
haar karakter gedeerd te worden.
kon
toe-
Wat
ze
voorbijzagen was, dat deze heidensche philosophie en deze
alleen
den grond twee heterogene bestand-
Christelijke Theologie toch in
deelen bleven, die onverzoend naast elkander lagen; een dualisme,
daarom op schade voor de Theologie moest uitloopen, omdat de gang van hun denken niet door de Theologen, maar door Aristoteles beheerscht werd. Dit drijft dan mannen als Gerson op dat
den weg van het mysticisme
waardoor de Sancta Theologia een
,
van
gedeeltelijke zelfstandigheid in uitgangspunt en formeele wijze
behandeling herwint, en zoo weer aan de slavernij van Aristoteles
Maar toch ook
ontkomt. niet,
en
men
daar
intellectueele
dit redt
verzuimt den leven
dan ook
wetenschappelijk
is
linus en
Occam overeenkomen,
en
zich
Occam
bij
Nominalisme
het
uitdachten
ontkomen
,
,
vast
te
stellen
om
dat ook
zij
intellectueel
Wat
Roscellinus
grijpen Gerson en de Clémanges aan
rust voor
met haar het hol
werd tusschen de
rijken,
,
om
het gemoeds-
weldoordachten
is
En
het resul-
derhalve, dat de
inhoud
toch
van haar voet kon vinden, geslingerd
intellectueele
en
aan de autoriteit der Kerk te
van de ontwikkeling der Middeneeuwen
Theologie
en het
het Realisme verwerpen
aansluiten.
leven aan de autoriteit van het denken te onttrekken. taat
;
dat mystieken als Gerson hierin met Roscel-
resultaat
,
haar wetenschappelijk karakter
samenhang tusschen het mystieke
geen als ze
macht der Philosophie van Aristoteles
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's