GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 277

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

meer.

2.

Hfst.

VON MOSHEIM.

§ 89.

III.

,,Wer die Anweisungen voriger Zeiten

lieset,

269

thut meistens

eine vergebliche Arbeit, weil sich die Zeiten so geandert haben" In verband

met deze

Methodik dan ook

in

(p. 9).

opvatting valt voor von Mosheim de

utilitaire

twee deelen uiteen. Ze

is

toch een andere voor den

gewonen prediker en een andere voor den eigenlijken Theoloog echter dat toch ook deze geen andere bestemming heeft dan

staande predikers in de Theologie in te leiden.

„Der einehat

;

om es

zoo aan-

mehr

mit dem Heile der Seele zu thun der andere beschaftigt sich bloss in der Lehre des Evangelii Unterricht zu geben " (p. 26). Theologisch ,

is dit

echter slechts een gradueel verschil.

Theologe haben

hier ein Feld.

nicht einlassen "

(p.

dige

Toch

27).

propaedeuse, die minder

„Der

Prediger und

dei-

Nur

der Prediger darf sich so weit

eischt

Mosheim voor beide een gron-

in taalkennis

dan

in

de kennis van

de philosophie en de geschiedenis moet gezocht en bovenal strekken moet om „Verstand und Witz " in den student te ontwikkelen. ,

Onder deze Witz, waarop hij telkens terugkomt verstaat hij „eine Geschichlichkeit und Fertigkeit eine Sache auf vielerlei Weise und von mehreren Seiten vor zu stellen ein zu kleiden und nach dem ver,

,

,

schiedenen Geschmacke der Menschen (P-

es

in seinen

Vortrage zu richten"

33)- Voor deze ontwikkeling nu van „Verstand und Witz" „giebt keine andere naturliche Mittel, als die Philosophie. Er (der

Theologe) muss also die Weltweisheit treiben. „ Diese enthalt nicht

nur die Regeln, sein Verstand recht

zu

gebrauchen

Grundwahrheiten

Wahrheit niss

aller

sondern

,

aller

der Erkenntniss der Wahrheit

in sie

giebet auch selbst die ersten

menschlichen Erkenntniss, aus welchen die

übrigen beurtheilet werden muss, und die Erkennt-

derselben scharfet zugleich, und übet den Verstand"

Tusschen Descartes en Wolff, spreken

,

of,

om

in

de taal van dien

(p.

34).

tijd te

tusschen de metaphysische en mathematische philosophen,

kiest hij

nog geen

hetzelfde

is

(p.

37

partij v.v.).

,

daar beider resultaat voor de

Vooral echter

legt hij

religie z.

i.

nadruk op de „ theo-

„mann kann erlangen, wo man

logia naturalis" en op de natuurlijke moraal, want in

diesen Dingen keine gründliche Erkenntniss

nicht

die

Wissenschaften der Vernunft verstehet, welche von der

Schrift vorausgesetzet

Wie

werden"

alzoo voorbereid

is,

(p.

52).

kome dan

tot

de eigenlijke Theologie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's