Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 277
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
meer.
2.
Hfst.
VON MOSHEIM.
§ 89.
III.
,,Wer die Anweisungen voriger Zeiten
lieset,
269
thut meistens
eine vergebliche Arbeit, weil sich die Zeiten so geandert haben" In verband
met deze
Methodik dan ook
in
(p. 9).
opvatting valt voor von Mosheim de
utilitaire
twee deelen uiteen. Ze
is
toch een andere voor den
gewonen prediker en een andere voor den eigenlijken Theoloog echter dat toch ook deze geen andere bestemming heeft dan
staande predikers in de Theologie in te leiden.
„Der einehat
;
om es
zoo aan-
mehr
mit dem Heile der Seele zu thun der andere beschaftigt sich bloss in der Lehre des Evangelii Unterricht zu geben " (p. 26). Theologisch ,
is dit
echter slechts een gradueel verschil.
Theologe haben
hier ein Feld.
nicht einlassen "
(p.
dige
Toch
27).
propaedeuse, die minder
„Der
Prediger und
dei-
Nur
der Prediger darf sich so weit
eischt
Mosheim voor beide een gron-
in taalkennis
dan
in
de kennis van
de philosophie en de geschiedenis moet gezocht en bovenal strekken moet om „Verstand und Witz " in den student te ontwikkelen. ,
Onder deze Witz, waarop hij telkens terugkomt verstaat hij „eine Geschichlichkeit und Fertigkeit eine Sache auf vielerlei Weise und von mehreren Seiten vor zu stellen ein zu kleiden und nach dem ver,
,
,
schiedenen Geschmacke der Menschen (P-
es
in seinen
Vortrage zu richten"
33)- Voor deze ontwikkeling nu van „Verstand und Witz" „giebt keine andere naturliche Mittel, als die Philosophie. Er (der
Theologe) muss also die Weltweisheit treiben. „ Diese enthalt nicht
nur die Regeln, sein Verstand recht
zu
gebrauchen
Grundwahrheiten
Wahrheit niss
aller
sondern
,
aller
der Erkenntniss der Wahrheit
in sie
giebet auch selbst die ersten
menschlichen Erkenntniss, aus welchen die
übrigen beurtheilet werden muss, und die Erkennt-
derselben scharfet zugleich, und übet den Verstand"
Tusschen Descartes en Wolff, spreken
,
of,
om
in
de taal van dien
(p.
34).
tijd te
tusschen de metaphysische en mathematische philosophen,
kiest hij
nog geen
hetzelfde
is
(p.
37
partij v.v.).
,
daar beider resultaat voor de
Vooral echter
legt hij
religie z.
i.
nadruk op de „ theo-
„mann kann erlangen, wo man
logia naturalis" en op de natuurlijke moraal, want in
diesen Dingen keine gründliche Erkenntniss
nicht
die
Wissenschaften der Vernunft verstehet, welche von der
Schrift vorausgesetzet
Wie
werden"
alzoo voorbereid
is,
(p.
52).
kome dan
tot
de eigenlijke Theologie
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's