Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 320
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
312
ANTONIO POSSEVINO.
§ IOI.
III.
maar vatte uitnemend wel dat dit gevaar niet door minmaar alleen door andere studie te bezweren is. Hij verwierp
dreigde
dere
Hfst.
2.
,
,
,
om
daarom Latomus' denkbeeld,
de hoogere studiën aan enkele
weinigen over te laten en het gros der geestelijken slechts practisch af te
Integendeel
richten.
hij
de
ook
in degelijke studie
In zooverre
heil.
aan
zelfs geeft hij
eischen toe, dat hij zeer ernstig op beoefening
humanistische
Philosophie niet alleen, maar ook der talen aandringt, en er
der
op tegen
niets
de
alleen
ziet
voor de Roomsche theologie
beginne.
kracht
schappelijke
tegenover
met
heeft, dat de aanstaande theoloog onverwijld
Schriftstudie
drieërlei
niet
Doch
opdat deze meerdere weten-
juist
op het dwaalspoor gerake,
Ten
eisch.
stelt hij hier
eerste dat alle theologische studie
uitga van den Christus, gelijk Hij spreekt door de Cathedra Petri
door deze inspiratio perpetua
en
Ten tweede
Schrift aangeeft.
verstand der H.
zelf het recht
dat de studie der H. Schrift geoefend
worde aan de hand van goede Commentaren, wier orthodoxie onverdacht
is.
En
ten derde, dat alle Schriftstudie uitloope
tische studie, en bij deze
worde
dogmatische studie noch de rechten der
noch het gezag van de Cathedra Petri
traditie
Hierin
verloren.
op dogma-
nu
ligt
een
beginsel,
het oog
uit t.
mag
w. het beginsel
der Kerkelijke autoriteit, dat niet van de uitkomsten der theologische studie afhankelijk wordt gesteld,
maar
er het uitgangspunt
voor vormt en ze beheerscht. Vandaar dan ook, dat
zijn practische
om
den geestelijke
Theologie geheel op de Kerk gericht te leeren
om
hoe
den leek
hij
in
,
eenerzijds
de Kerke Gods verkeeren moet en anderzijds ,
doen beseffen, wie
te
is
hij is
en voor de
Kerk
zijn
moet.
Metterdaad vormt Laurentius dan ook den overgang van Latomus
op Possevino
Wat
eeren.
te
Petrus
en
biedt, §
is
die als
,
toch
Morinus
de eigenlijke Encyclopaedist der Jezuïeten
Canusjm in
zijn
Loei Theologici (Salmant 1563)
Opuscula
(ed.
Paris.
1675.
Tom.
I.)
door Possevin overgenomen en uitgebreid.
101. Antonio Possevino.
Antonio Possevino fel
zijn
is
polemist
en
kundig
(1534
— 161
1)
was een Italiaansch diplomaat,
Theoloog, die
in
Avignon en Lyon een
tijdlang aan het hoofd van het Jezuïetencollege stond. Zijn bekendste
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's