Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 184
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
176
2.
Hfst.
III.
§ 72.
DAVID CHYTRAEUS.
een tolk der toenmalige Luthersche Theologie kan genoemd worden
maar op Selnecker, Chytraeus, Gerhard en Calov. Van dezen
we
alleen de beide laatsten uitvoeriger bespreken
zullen
na een inleidend
,
woord over het standpunt dat Chytraeus innam. David Chytraeus ( 1
5
30
—
1
„de
10.
600) schreef twee geschriften
die hier in
,
studio theologiae recte inchoando et
aliquot utilibus
aliis
Rostock 1572, en
materiis commonefactiones",
aanmerking komen „Oratio de studio
2.
exercitüs verae pietatis et virtutis potius
theologiae
tionibus et rixis disputationum colendo", Wittenb.
quam
,
conten-
581. Degelijke
1
theologische studie wordt ook door Chytraeus op hoogen prijs gesteld,
edoch slechts
als
middel voor hooger
doel.
De
religie is
hoofdzaak,
en alleen omdat onbekend onbemind maakt, moet de ware
door aankweeking van
kennis
der
vero
„Religio seu pietas Christiana in
Dei
et
est"
piis
Dei cultu
er „ignoti nulla cupido"
de vrome zielsbewegingen „accendentur trinae
nexu
seu
timore et amore
,
adfectibus et sanctae vitae actionibus potissimum sita
maar overmits
;
religie
bevorderd worden.
waarheid
regulae
motuum
certae
et
et
,
is
het noodzakelijk, dat
gubernentur
immotae,
notitia doc-
ita ut
necessario
inter se sapientia et religio cohaereant" (Ed. Lips. 1701. p.
Deze sapientia nu wordt
„Fundamentum totius norma, ad quam tota
fidei
eeniglijk verkregen uit
de H.
et religionis Christianae
religio et
omnes de Dei
et regula ac
essentia et voluntate
cogitationes nostrae et universus Dei cultus ac obedientia ergo dirigi
et
gubernari debet,
Redemptore nostro libris
propheticis
et
est
unica vera et
5).
Schrift.
Deum
immota de Deo
et
Iesu Christo doctrina, verbo Dei patefacta, et
apostolorum
certis
comprehensa"
(p.
5).
Zoo
echter, dat deze H. Schrift slechts als genademiddel haar werking
doet wil,
,
wanneer God
om
als
zelf
de lezing en overdenking er van gebruiken
„vere efficax Deus credentibus impertire lucem verae
agnitionis sui, remissionerii peccatorum, consolationem ... et iustitiam et
vitam aeternam"
(p.
6).
Desniettemin
blijft zijn
opvatting over-
wegend intellectualistisch en wordt zijn gemoedelijke bedoeling meer aan dit intellectualisme aangehecht, dan er meê verzoend. De organen der openbaring, waarvan God zich bediend heeft, zijn hem dan ook in de eerste plaats „sapientissimi et summi Ecclesiae doctores", onder welke hij, eenigszins vreemd, aan Mozes den ,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's