Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 169
Deel een. Inleidend deel
Afd.
HIERONYMUS ZANCHI.
§ 69.
III.
Vandaar thans de onmisbaarheid,
69).
(p.
Hfst.
2.
Openbaring
van eene
niet alleen
den ons ingeschapen dorst naar Goddelijke kennis
die
,
IÖI
maar van zulk eene, die ,,inspirata, supra rationis humanae gradum egreditur" (p. 74). Van deze ware Theologie nu ligt de bron niet in de H. Schrift, maar in God zelf, en is de H. Schrift stilt,
slechts de caussa instrumentalis
en
20. alle
En en
schepselen
name
wel met
voor wat hun betrekking
,
dient opgemerkt,
tevens
H. Schrift voor hem noch aan de
maar door God Iunius
de grenslijn
wetenschappen.
overige
werpen van
af.
En
p.
zedelijke
zijn ze
onder-
maar voor zoover ze
;
God
en doel rechtstreeks met
hangen ze van de Theologie
Amst.
de Theologie en de
God worden beschouwd,
wetenschappen
zelfstandige
haar beginsel
ecclesia hangt,
Voor zoover de natuur en de
wereldorde buiten verband met
opera
betrekkelijke juistheid en
tusschen
trekt
zelf
aangaat.
zijn
in het hart (ed.
men, met welke
terwijl
dat het gezag der
noch aan de
ratio
wordt
bevestigd
Hieruit ziet
305)
scherpte
zelf
;
God
i.
God
tot
en onzie?tlijke dingen,
zijn zienlijke
waarbij
ius;
zijn
304,
zich bedient
materia voor deze ware Theologie aangeeft:
als
hij
waarvan God
,
in
in
betrekking staan,
even scherp
is
de
lijn,
die hij
tusschen beide trekt wat aangaat haar uitgangspunt. Gelijk toch de overige wetenschappen uitgaan van waarneming en axiomata, zoo
gaat de wetenschap der Theologie
humanum
voor het genus
,
als in
§ 69.
Hierony mus Zanchi.
Bijna
geheel
(15 16
— 1590)
gelijken
in
het
uit
van de
inspiratio Dei,
geest
bezag
wezen der Theologie;
HlERONYMUS Zanchi
alleen heeft
Zanchi
breeder de verhouding tusschen de Theologie en de Philosophie gewerkt.
De
Zijn
natura
,
gevoelen desaangaande komt voor
attributis et operibus
apud Gamonetum 1605. Tom. poging
is
gewaagd,
om
zoo
den enkelen persoon.
iets uit-
in zijn geschrift
Dei {Opera Omnia. Ed. Genev.
III. p.
218
sq.),
waarin een practische
een aanmerkelijk deel van den inhoud der
name van de natuurkunde, naar de Theologie brengen. Zelf gevoelde Zanchi dat deze poging te ongewoon
Philosophie, en met
over te
was,
om
daar
aan den ingang van het derde deel, handelende de operibus
zonder nadere toelichting ondernomen te worden, en van-
11
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's