Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 124
Deel een. Inleidend deel
;,,
Afd.
Il6
Hfst.
2.
III.
RESUMTIE.
§ 59.
de classieke studiën hierbij dienst kon bewijzen
uit
aangewend en gewaardeerd.
middel
Theologie,
die
maar een Theologie
ignoreerde
,
zonder
weten dat ze
te
de Theologie zich
wetenschap
,
in het
die theologischen arbeid verrichtte
doet en zonder een
dit
maakte of
cijnsbaar
zich
hulp-
als
werd het een
dus
Feitelijk
of aan
overige
het
al
werd
,
,
zweem van
geheel der wetenschappen
,
besef, dat
als zelfstandige
een eigen plaats te veroveren heeft. Dit gemis aan weten-
schappelijk besef wreekte zich, zoodra de nawerking der classieke
ontwikkeling had uitgebloeid
en de Haeresie
paedeuse alle
en de overwinning, op het Manichaïsme
boezem behaald
dwong. Sedert dien
strijd
en
in eigen
,
niet langer tot theologischen
,
men dan ook de
tijd ziet
meer inkrimpen den wetenschappelijken
al
,
formeele pro-
zin
verflauwen
theologische studie in practische africhting ondergaan.
Er stond geen vijand meer voor de poorte de scheppende dog,
matische kracht was uitgeput
,
de ondergang der Oostersche kerken
sneed de Westersche wereld van de classieke ontwikkeling
Germaansche en Gallische wereld,
die welhaast
haar hechtsten steun zou bieden, was nog
en zoo kon het niet anders moest
leven
dalen.
Men
en voelde zich daarin
men, door op jaar
dit
armer werd.
,
in
aan het Christendom
of de standaard van het intellectueele
sloot zich in zijn theologische wereld
rijk
,
voorschijn
de
haar eerste opkomen
zonder ook maar
te
vermoeden
,
op hoe
eens verworven kapitaal te teren, van jaar tot Uit deze lauwheid schrikte
men
eerst
de heidensche philosophie op het onverwachtst weer te
af,
kwam,
uit
op
,
toen
haar graf
en het bekend worden van de werken van
Plato en Aristoteles opeens een geheel nieuwe wereld van gedachten ontsloot.
De meerdere denkkracht,
imponeerde in
schijn
;
de sceptische .geesten
,
die vooral uit Aristoteles sprak, die zich vooral in Italië slechts
aan de Kerk onderworpen hadden, wierpen zich gretig
op deze heidensche philosophie,
om
een tegenwicht tegenover de
heerschappij der Christelijke mystiek te bezitten
onder
de Christen-Theologen gevoelden
zich
;
en de uitnemendste sterk
genoeg,
om
dezen hervonden schat zich toe te eigenen.
Eerlang werd Aristoteles hun vraagbaak. Het besef herleefde, dat er een algemeene wetenschap bestaat, die
dan formeelen hulpdienst
nog een hoogere roeping had bij de opleiding van aan-
te verrichten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's