Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 462
Deel een. Inleidend deel
,
454 Afd.
2.
principio,
omni
§ 138.
III.
BRING, PEHR EKLUND EN JOHANSSON.
contra Schleiermacher contendimus."
iure
Want,
vraagt hij, „quid est vel esse potest principium Theologiae,
zoo nisi
Hfst.
notio Dei in Christo revelati.
necessario
Haec autem
notio
primum quidem
theoreticam solam disciplinam se evolvit. Deus enim
in
eiusque in Christo facta revelatio non aliter per se potest cogitationi
quam
offerri,
revelatio,
ut cogitatione solum, quid
ita,
op de Kerk
wikkelt
zich
uit
de
revelatio
eius
deze notio reve-
haar concrete gedaante gekomen
in
deze
uit
men
Eerst als
intelligendum."
fiat
lationis
Deus haecque
sit
is,
ont-
Theologie: „quae
practische
ergo ex hac notione Ecclesiae vera et concreta nascitur disciplina ea tandem
est
speculativa
essentialia
Theologia practica
omnia
,
modo
solum
illa
quae
,
apparebant,
Theologia
in
modo
quo
per
formas, quas ponant reales, ipsa ad rem vitatemque perducuntur,
considerans"
Hoezeer dus Bring's doel
29).
(p.
op de practische vakken
tend
richtte,
een basis voor deze vakken te vinden
die
,
zich
meer
uitslui-
er toch in geslaagd,
nauwer aan de oorspron-
Ook
van het begrip der Theologie aansloot.
kelijke beteekenis is
hij
is
al
het toch niet wel uitvoerbaar, zijn uitgangspunt in de revelatio
Dei per Christum
te vinden, tenzij
men met Rome van de Kerk
of met de reformatoren van de Heilige Schrift uitga, toch was het
een stap in de goede richting, toen
marte weer op de revelatio
Pehr Eklund, forJiallande
till
in
Den
zijn
Filosofien
hij
Reuterdahl
Theologiska
Vetenskapen
,
Dess
och öfriga vetenskaper, dess egna inre
forgreningar, dess historiska utveckling Stockholm 1885 ,
meer
en suo
losliet,
zoodanig terugging.
als
tot Schleiermacher terug
,
king van de aloude beteekenis
,
keert weer
en verstaat onder Theologie ,
,
in afwij-
een aggregaat van wetenschappen.
„Teologi fattas namligen har sasom den vetenskap, hvilken, efter
att
nagon man andra banor, alltsedan de allmanna högskolornas uppkomst förmatt vid dessa hafda plats at
förut hafva brutit sig
en grnpp
af
teologernas" die
larde
(p.
,
19).
i
hvilken, vid sidan
om
juristernes eet, kallas
Dit aggregaat vindt zijn eenheid in de Kerk,
door de Theologie
tot
wetenschappelijk zelfbewustzijn moet
komen. Onderscheidt men nu de overige wetenschappen sophische en practische
„Om
,
in philo-
dan staat de Theologie tusschen beide
Teologien saledes hvarken
tillhör
den
filosofiska eller
in.
de prak-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's