GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De engelen Gods - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De engelen Gods - pagina 6

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET BESTAAN VAN ENGELEN.

voor

v/at ze

om

reeds

en

verheffen,

te

steeds de aandacht, als

de beteekenis, die ze aan de ziel ook op

waard niet te spoedig geheel in geraken. Want wel heeft Hoffman haar fel bestreden, het antwoord niet schuldig gebleven, en al vindt zijn

terrein der ziekte toekent,

het

nog

In elk geval verdient ze

is,

de medische kennis en de medische actie wetenschappelijk

om

poo-ino-

vero-etelheid te

is

ze

maar Stahl is Animisme thans weinig aanhangers meer, toch ligt er een vingerwijzing in, naar wat op geneeskundig terrein nog steeds de open vraag blijft, met name

Nu

is

bij

de Psychiatrie.

het opmerkelijk, dat deze zelfde

naam van Animisme,

dien

men

maar

aan Stahls stelsel gaf, in onze eeuw aan een soortgelijk stelsel, op geheel ander terrein is gegeven. Thans toch verstaat men onder verschijnsel op afgodisch gebied, hierin bestaande,

Animisme meest een dat in

de volken allerlei werkingen in de natuur en allerlei ervaringen hun leven, die ze niet verklaren kunnen uit gekende oorzaken,

toeschrijven aan de inwerking van allerlei geheimzinnige geesten,

dan

goede,

dan kwade.

'tzij

in vroeger eeuwen,

dagelijks bezig

of kruiken, die niet

maar heerscht thans nog

van den Lahma-dienst in

hooo-epriester

geest

Deze

'tzij

volksovertuiging leefde niet alleen in de heiden wereld.

De

Zuid-China houdt zich nog

met het opvangen van zulke booze geesten

in flesschen

dan daarna duchtig verzegeld worden, opdat de kwel-

weer

ontsnappe.

Nu

heeft dit

dusgenaamde godsdienstig

Animisme met het geneeskundig Animisme van Stahl metterdaad dezen hoofdtrek

gemeen,

felijk verschijnsel

werking van

de

in

dat

in beide stelsels de verklaring voor een stof-

gezocht wordt in een een

ongezien

geestelijke

geestelijk

oorzaak, en wel nader

wezen op de

stof.

Bij

Stahl was dat ongeziene geestelijke wezen de ziel, die inwerkt op het lichaam, en bij het Animisme der volken zijn deze ongeziene geeste-

wezens

lijke

leven

het

allerlei

kwelgeesten of beschermgeesten, die inwerken op

en de lotgevallen van hen, die door deze geesten bedreigd of ook beveiligd en gezegend worden. En zoo doorziet

vervolgd

en

men

tevens terstond in welk verband beide deze stelsels met de leer

der Engelen staan.

Ook toch

bij

de Engelen

komen we

in aanraking

met een wereld van geestelijke wezens, van wie naar luid van Gods Woord, een werking 'tzij ten goede, 'tzij ten kwade op ons menschelijk

lijke

en

leven uitgaat.

De Engelen,

die staan bleven in

hun oorspronke-

werken ten goede op ons in, de Engelen, die vielen demonen werden, zijn onze verleiders, onder allen Satan vooraan.

Nu

heiligheid,

is

geestelijke

intusschen

het geloof aan het werkelijk bestaan van zulke

wezens en aan hun vermogen,

om

op ons menschelijk leven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

De engelen Gods - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's