De engelen Gods - pagina 6
HET BESTAAN VAN ENGELEN.
voor
v/at ze
om
reeds
en
verheffen,
te
steeds de aandacht, als
de beteekenis, die ze aan de ziel ook op
waard niet te spoedig geheel in geraken. Want wel heeft Hoffman haar fel bestreden, het antwoord niet schuldig gebleven, en al vindt zijn
terrein der ziekte toekent,
het
nog
In elk geval verdient ze
is,
de medische kennis en de medische actie wetenschappelijk
om
poo-ino-
vero-etelheid te
is
ze
maar Stahl is Animisme thans weinig aanhangers meer, toch ligt er een vingerwijzing in, naar wat op geneeskundig terrein nog steeds de open vraag blijft, met name
Nu
is
bij
de Psychiatrie.
het opmerkelijk, dat deze zelfde
naam van Animisme,
dien
men
maar
aan Stahls stelsel gaf, in onze eeuw aan een soortgelijk stelsel, op geheel ander terrein is gegeven. Thans toch verstaat men onder verschijnsel op afgodisch gebied, hierin bestaande,
Animisme meest een dat in
de volken allerlei werkingen in de natuur en allerlei ervaringen hun leven, die ze niet verklaren kunnen uit gekende oorzaken,
toeschrijven aan de inwerking van allerlei geheimzinnige geesten,
dan
goede,
dan kwade.
'tzij
in vroeger eeuwen,
dagelijks bezig
of kruiken, die niet
maar heerscht thans nog
van den Lahma-dienst in
hooo-epriester
geest
Deze
'tzij
volksovertuiging leefde niet alleen in de heiden wereld.
De
Zuid-China houdt zich nog
met het opvangen van zulke booze geesten
in flesschen
dan daarna duchtig verzegeld worden, opdat de kwel-
weer
ontsnappe.
Nu
heeft dit
dusgenaamde godsdienstig
Animisme met het geneeskundig Animisme van Stahl metterdaad dezen hoofdtrek
gemeen,
felijk verschijnsel
werking van
de
in
dat
in beide stelsels de verklaring voor een stof-
gezocht wordt in een een
ongezien
geestelijke
geestelijk
oorzaak, en wel nader
wezen op de
stof.
Bij
Stahl was dat ongeziene geestelijke wezen de ziel, die inwerkt op het lichaam, en bij het Animisme der volken zijn deze ongeziene geeste-
wezens
lijke
leven
het
allerlei
kwelgeesten of beschermgeesten, die inwerken op
en de lotgevallen van hen, die door deze geesten bedreigd of ook beveiligd en gezegend worden. En zoo doorziet
vervolgd
en
men
tevens terstond in welk verband beide deze stelsels met de leer
der Engelen staan.
Ook toch
bij
de Engelen
komen we
in aanraking
met een wereld van geestelijke wezens, van wie naar luid van Gods Woord, een werking 'tzij ten goede, 'tzij ten kwade op ons menschelijk
lijke
en
leven uitgaat.
De Engelen,
die staan bleven in
hun oorspronke-
werken ten goede op ons in, de Engelen, die vielen demonen werden, zijn onze verleiders, onder allen Satan vooraan.
Nu
heiligheid,
is
geestelijke
intusschen
het geloof aan het werkelijk bestaan van zulke
wezens en aan hun vermogen,
om
op ons menschelijk leven
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's