GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Om de oude wereldzee - pagina 143

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om de oude wereldzee - pagina 143

I. Het Aziatisch gevaar. Rumenië. Rusland. De Zigeuners. Het Joodsche probleem. Constantinopel. Klein Azië. Syrië. Het Heilige Land.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

RUSLAND. Een Rus hoofdzaak

127

het Zuiden en een Rus uit het Noorden vertoonen in

uit

figuur,

dezelfde

en

Russen van nu gelijken

de

twee

als

droppelen water op de Russen gelijk de historie ze ons in beeld brengt. Dit gemis aan historische ontwikkeling en aan plaatselijke differen-

maakt het Russische leven tot een eindelooze repetitie van zichsluit het sociaal in de communale gemeenschap op en laat aan het

tieering zelf,

persoonlijke leven geen anderen uitweg, dan in de geestelijke mystiek.

leven bleef dan ook, geestelijk en kerkelijk, wat

De vorm van het voor eeuwen

vorm gebonden, vindt het Russische

en, in dien

was,

hij

gemoedsleven, dat diep gaat, en ernstig

is,

zijn vrijere speling alleen

moeten hem persoonlijk, hem onmiddellijk, hem in zijn socialen en geestelijken nood helpen en bijstaan. De Heilige Geest moet hem de geestelijke gewaarwordingen geven, en Gods engelen en heiligen moeten hem bijspringen in zijn aardschen nood. Men kent de legende van den heiligen Cassianus en den heiligen Nicolaas, die na volbrachten tocht over de aarde in

mystiek gepeins.

God en

zijn heiligen

Wat

voor Gods aangezicht verschenen.

hebt ge gezien op de aarde?

wordt aan den heiligen Cassianus gevraagd, en deze antwoordt: „Een arme Mouyïk, die met het wiel van zijn kar vast in de modder

en er den wagen niet

zat,

hem

hebt ge zoo

niet

uit

en bevreesd kleed

heilig

heiligen

zoo

ik

uw

heilig aangezicht zou verschij-

den Mouyïk

„Waarom komt

troon?" en

,,

hielp,

mijn schitterend

Daarop verschijnt Nicolaas en hem

bezoedelen."

te

wordt gevraagd: mijn

was,

waarom Omdat ik,"

,.En

luidde de wedervraag.

geholpen?"

antwoordde Cassianus, „voor

nen,

kon krijgen."

zijn

ge in zoo bezoedeld gewaad voor

antwoord

luidt:

„omdat

ik,

achter

aankomende, het niet van mij kon verkrijgen den armen Mouyïk aan zijn lot over te laten. Ik heb hem geholpen, maar mijn

Cassianus

gewaad sianas,

leed er onder."

En daarop

omdat ge meer voor uw

hebt gezorgd, geef ik U, Nicolaas,

slechts

kleed,

,,U,

Cas-

dan voor den armen Mouyïk

één heiligen dag in de vier jaar, en

omdat ge uw broeder

vier heilige dagen in elk jaar."

volgt dan dit oordeel:

te hulp zijt gevlogen,

Cassianus kreeg den

U

geef ik

29sten Februari,

een^dag in elk trimester, en tot in onzen Sinterklaas spreekt zich nog altoos dezelfde gedachte uit van de inmenging der heiligen in ieders persoonlijk bestaan, tot zelfs van 't kleine kind. Een invloed, een inwerking van Boven, alleen

in

het

schrikkeljaar,

Nicolaas

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's

Om de oude wereldzee - pagina 143

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1907

Abraham Kuyper Collection | 590 Pagina's