GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 784

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 784

college-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LOCUS DE CONSUMMATIONE SAECULI.

308 Alleen

het

in

geen grens van

Zoo

geval geeft het dus ons begrip van „eeuwig" weer

laatste

Doch het komt ook in de woord een dubbel gebruik

tijd.

heeft dus dit

eerste beteekenis voor.

voor een onbekend verleden of eene onbekende toekomst;

a.

b.v.

„eeuwig"

Kanaan

is

waar geen grens van

daar,

b.

tijd

meer

is.

Dit maakt, dat „olam" nooit toelaat te beslissen,

ook

staat

„meeolam ad olam", dan wil dat zeggen

:

wat bedoeld

is.

Als er dan

„van een onberekenbaar

:

verleden tot eene onberekenbare toekomst."

De als

proces

een

stam iv eigenlijk

duur,

Tiy:

gelijk,

beslist.

„wandelen";

er zit

dus

in

het begrip van

ook gebruikt voor datgene, waarvan men geen

wordt dan

het

;

hebben derhalve

onsterfelijkheid

beweren, dat het woord „eeuwig" niets

zij

2.

conditioneele

der

voorstanders

gefixeerd begin of einde heeft.

nx:

3.

glinstering en dat wel aldus, dat

:

men

stering ziet, terwijl

Metterdaad

aan

alzoo

ligt

niet

men op den achtergrond eene

meer kan onderscheiden.

geen dezer woorden opgesloten, dat er „geen einde"

in

is.

Testamentische woord MU)moc,

Nieuw

Het

wordt weergegeven, beteekent op „eeuwig" in den zin, dien wij aan eeuw, bedeeling enz.

dit

dat

ook door ons „eeuwig"

genomen ook nog

zichzelf

woord hechten

Bovendien Jezus en

;

«fwi/

of

de

in

Hierop dient

is,

zoo

rijst

de vraag

ook andere, nadere bepalingen voorkomen,

Schrift

tijd

gelet.

derhalve de beteekenis dezer woorden dubieus

dan

er

:

zijne apostelen gebruikten het in

de lezing van het Nieuwe Testament wel

Waar

volstrekt niet

beduidt ook

verband met „olam, netsach enz.", want ze spraken Arameesch. bij

glin-

die de

bestaande moeilijkheid oplossen ?

En dan Jes.

66

drukking een

is :

ons antwoord

negatief

ongetwijfeld bezitten

Hier komt het

24.

niet

:

woord „olam"

we

die.

of eenige

andere dergelijke

uit-

maar wordt het begrip van het eeuwige uitgedrukt door begrip er is sprake van „een worm, die niet zal sterven" en voor,

:

„een vuur, dat niet zal uitgebluscht worden." Daniel 12

:

2.

Op

staan

parallellistisch

deze

plaats

heeft

„olam" eene nadere bepaling; want

tegenover elkaar de

hier

uitdrukkingen „ten eeuwigen

„Eeuwig" moet hier dus beteekenen „langook gesproken moeten worden van „een lang„eeuwig" wil zeggen „voortdurend zonder grens", maar

leven" en „tot eeuwige afgrijzing."

durend",

doch dan zou

durend leven"

dan

is

;

ook de

of

er

afgrijzing,

:

het

verderf

zonder einde.

Ook de bedoelde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 784

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's