Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 26
college-dictaat van een der studenten
:
;
:
:
LOCUS DE PROVIDENTIA.
26
Gods
bestaanswijze
?"
bestaan,
(persoonl.
H. Drievuldigheid
;
de kenmerken
van het persoonlijke: het kennen en het willen Gods). Is
dan afgedaan, wat antwoord geeft op de vraag: „Wat en wie een God,
er
(is
tweede de
ten
b.
Werk Gods,
„Wat
vraag
Opus Dei en
het
God?"
doet
het
is
Dus na
werk Gods
volgt, een
Het
Voltooiing.
is
schepping,
In
dus
is,
n.
onder het
Wezen komt het gezichtspunt van dit werk
de
wijl
alles,
dat der Schepping, óer Herschepping en der
1.
doen
te
altijd
om
de vraag
mensch,
den
de onderhouding,
rechtvaardiging,
God?"
het
Gods, dat de geheele volgende Dogmatiek behandeld moet worden,
wat
is
kenbaar?), dan komt
Hij
is
de
heiligmaking,
Kerk,
wat deed God
:
de
Christus,
in
wedergeboorte,
de
de
de sacramenten, de eschatologie.
werk Gods nu staat op den voorgrond de niet te ontkomen onderwat is het eeuwige werk Gods en wat het werk in den tijd ?
dat
scheiding
:
Schepping toch veronderstelt een eeuwigheid, waarin er geen- schepping was. Wijl üod in die eeuwigheid niet kan genomen worden als een rustend God,
daarom moeten we onderscheiden tusschen a. het opus immanens, het absolute werk Gods; en plaats het
daarbij in de eerste
;
begint met de Creatio, die dus onmiddellijk
dat
Men kan
op de decreten.
volgt
decreten
opus exeuns Dei,
het
/?.
dogma van de
deze
nemen onder
verder weer
tweeërlei
gezichtspunt Ie als
2e
daad (creatio), men ook 't product van
die creatio bespreken (de
kan
wereld
en
het
universum
er buiten
kosmos; onze
de anorganische en organische wereld
;
onder de laatste de planten-, dieren-, menschen- en engelenwereld). Dus men kan eerst de Creatio als daad op zich zelf nemen maar dan de producten
nog
niet
hun volheid behandelen
in
;
op zichzelf nemen
die later
en zoo vragen naar de beteekenis van deze wereld en haar sferen voor God: Locus de Homine de Angelis de materiëele dingen en hun doel. ;
;
Het plaats
ligt
in
inneemt meestal
dien
Locus
den aard van de zaak, dat de Locus de Homine
de
organisch
behandelende onze verhouding
als als
aparten
Angelis is
locus
nam nemen
dan
echter, te
bij
tot
God
;
hierbij
nh den Locus de Creatione, terwijl
den
val
of
de hoofd-
daarom nam men
men den
den Locus de Homine.
Zuiver
als werk,
a.
de creatio
b.
de Producten ervan, waarvan de mensch de kroon,
Gods voleind is in Hadden we met
wijl
de zelfopenbaring
Zijn Beeld. niets
den Locus de Providentia
kon men nu laten volgen nh het werk der productie nu het werk Gods om
anders ;
te
rekenen,
dan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's