Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 96
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Providentia.
96
meen
wantrouwen
en
zijn
welke
die,
enkelen beweren
slechts
te bezitten.
Die pretentie ontzeggen wij hun dan en verklaren ze voor bedrog. Dat stand-
nu
punt
gaven toch
slechts
enkelen zoo groot
bij
man
een
kwam
anderen
den
van
lijke
baard
een
;
toch
kunstvermogen duizenden
Bij
Ieder heeft de potenz van
er mee.
komt
weinigen
het
vermogens
alle
persoon
op
Zoo
dit
mensch aanwezig,
enkelen
macht
slechts
evenals
heeft
zonder ze aan
is
te raken.
Talent en genie
ook best
het dan
kenners
Adam
in
toch,
bij
hoe
de potenzen van
zijn
al
niets
van den aanleg van den
het
een of ander ervan uitkomt.
of
ons terrein
beheerschen
vermogen en dat
wie
Anderen tooveren
uitrichten.
blijkt,
bij
Amsterdam, die
er hier in
muzikaal
het
gaven maar toch menschelijk. Zoo
temmer, die de te
zijn
en toch,
menschelijk
is
kunnen
openbaring.
tot
lederen
in
afhangt,
niet ieders
dat
het geeste-
het
buiten ?
:
Komen we nu op
mensch
met penseel, muziek-instrument, enz.
terrein
er geen, bij
tot volle ontwikkeling.
:
Zoo is het menschen
op physiek
zien dit zelfs
maar
hebben sommige mannen
de baard
naar
het
treedt
We
dat voort te brengen.
hoort
alle
van
tal
zijn,
dat ze tot uiting komen.
zijn,
de menschel. natuur gegrond en dus hebben
in
om
potenz
een
toch op elk terrein, dat er
blijft
die wel in principe aan allen toebehooren, menschelijk
kunstvermogen
bij
vol te houden. Het
niet
is
zijn,
Zie
zijn.
we
aldus
maar een dieren-
om
het Paradijs,
Hier hebben
zijn
te begrijpen,
die dieren
een voorbeeld van
maar zich nu slechts bij enkelen openbaart en die enkelen zijn dan niet vroom daardoor komt het) maar dikwijls ruwe (anders zou men kunnen zeggen macht over het
die uit het Paradijs schijnt
dier,
overgekomen
te zijn,
:
in
een familie een biologische macht over dieren.
begrijpen,
hoe men ook op andere terreinen spreekt van
menschen. Soms vindt men
Zoo
laat
een
medium,
andere
het
zich d.
werking
bij
enkelen
dit
zoo
iemand,
i.
bezit.
voorkomt,
Het is
dat
feit,
hier
nog
vermogen van
het
voor de een of
sensibiliteit
die
werking slechts
om
daaraan
te twijfelen.
te
voegen,
dat
bij
Wanneer
op het hoogste
er
gebied verschijnselen voorkomen, die met deze phaenomena zekere
religieuse
overeenkomst vertoonen. over
hooge mate
in
dan geen reden
hebben we
staat,
die
van
die
den
ander
Het
hypnotisme
leert,
de
dat
van
ziel
zoodanige macht oefenen kan, dat
zijn
den een
subject als
niet meer maar Christus leeft in mij" en spreekt van „één plant met Christus te Moet dit dogmatisch verstaan worden, dat Christus krachtens Zijn zijn".
het
ware
intreedt
bij
den ander. Paulus nu zegt; „en
ik leef,
doch
ik,
Godheid één natura
Daar spreken
plant
humana is
;
wordt
niet
van
met den
Zijnen ?
de
Neen,
in
Hem
geldt
van Christus'
tweeden Persoon, maar van den Middelaar.
dus zóó groote gemeenschap van Christus'
van
het
ingelijfd te
worden en dat
|:/X-^
niet
en de onze, dat
we
door kennis of geloof.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 96](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's