Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 126
college-dictaat van een der studenten
Locus DE Providentia.
126
Romeinen,
en
wat
nu
God
uit
de Chineezen, enz.
bij
Zoo
is.
vader en eerbied voor den ouderdom zoo groot
gekend
Meer nog.
is.
vooral op
men door
krijgt
gekerstend
Men
dat
definieere
lette er
Wat
gratie.
begrip toch vooral
dat niet te doen twee stroomingen.
we
dat
is,
(men
Geister
allg.
ver-
onder gedoopte volken, gekerstende landen, Christel, natiën,
n.1.
volksleven ?
Christel,
Niet alleen werken in die
zijn
wereld nooit ergens
als ze ter
daemon. invloeden en invloeden van de algem.
!)
men
staat
veel in hun allg. Geister,
de Chineezen de eerbied van het kind voor
bij
is
ook
er
is
spreken van een Christel, staat beteekent
menschen daarin wonend wedergeboren
want nu
juist,
Dat een volk gedoopt, dat
dit,
al
de
Neen nu noch vroeger was dat zoo. Ook in de dagen van onze vaderen was er maar een klein kuddeke, dat den Heere kende. Maar, waar God doorbreekt in een land met zijn uitverkorenen
;
vergaderen, brengt Hij door dien kring een hoogeren levenstoon
te
overige
het
in
zijn ?
volk.
volk na volk
Bij
is
gebleken, dat de oude, heidensche
levensusanties voor het grooter deel teruggedreven
Christenen
de
toon
gaan
Worden
er in
is
de allgemeine Geister een heel andere
Zoolang de geest van de
de overhand behoudt,
nu
Geister
hun woord
en
heerschen.
dan
van
prediking
heidensche
houdt
de
element,
liefde, het
dat
van Jezus
allg.
den
in
in
de allgem.
Geister teruggedrongen door de
volk op een gekerstend volk te
het
vrije
belijders
er in dat land een gekerstende toestand.
is
echter de Chr. elementen in de
Heidensche,
Door den invloed van
zijn.
Zoo
zijn.
is
de
Malthusianisme, enz. het weer opwakende
allg.
Geist het Christel, element terugdringt.
De vraag voor de toekomst van ons volk is, welke van die twee de overhand behoudt. Daarin zien we het princip. verschil tusschen de Gereform. eenerzijds Methodisten
de
en
Dooperschen
en
voor Jezus
personen
winnen,
dus
den Geest, die het volk beheerscht, en den
Ze prediken alleen het Evangelie. beweert
dat
;
niet
is
dus
mengsel
zijn
;
strijd
De Gereform.
bekommeren
op sociaal en
alleen enkele
om
zich niet
politiek gebied.
doet daar niets aan af maar
uw
volk
den weer opkomenden, heidenschen op moet tegenstaan en breken. De allg. Geist in ons land heeft
bestanddeelen
drie
redden,
genoeg, daardoor verliest ge het verband met
en vergeet, dat ge burger geest in het volk
gemeene gratie
Dezen willen
anderzijds.
zielen
c.
zal,
wat hangt
a.
:
aarde, die
zijt
uit
af
de
daemon.
invloeden
;
b.
de invloeden van de
Hoe
de Christel, levenssfeer wordt ingedragen.
van Gods voorzienigheid.
Hij
zit
als
dit
Koning ook
over die Geister. Niet alleen echter zijn er invloeden van Satan door die litteratuur,
platen,
enz.
op
ons
aandringen,
dus alleen
allg.
Geister, die in
middellijk
zijn
;
er
bestaat ook een rechtstreeksche invloed van Satan, immediate op het menschel. hart.
Vergel. het
woord „Toen voer de Satan
in
het hart van Judas"
;
„Satan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 126](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's