Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 86
college-dictaat van een der studenten
86
LOCUS DE PROVIDENTIA.
•
iets
onaangenaams, onwillekeurig gaat men
we
weten
De
het.
ons ook
reuk
het gehoor
een
:
Dat
terug.
van het bewustzijn
is
is
niet
onbewust, want
echter zoo weinig sterk, dat
wakker maken.
slaap kan aandoen en
den
in
men hebben met
actie
afgrijselijk geluid
schoon geluid doet ons toeloopen zonder dat we
er
Hetzelfde kan
doet ons opschrikken, een
ons rekenschap van geven.
Zoo raken we in beweging. Door den klank in het bewustzijn worden we dus in actie gebracht. Dat gaat echter niet beredeneerd maar er is vermenging van het geluid en een zwakken graad van bewustzijn. Zoo kan men dat met gezicht en smaak eveneens hebben krijgen we iets onsmakelijks in den mond, dan maken we een beweging om dat te verwijderen, maar het bewustzijn werkt heel zwak :
mee.
De
hun
werkingen
gend
eigenaardigheid van die bewuste factoren
Er
is.
Er
in
dat, al coöpereert het bewustzijn,
den laagsten graad van de actie bindend, dwin-
de werking van de zintuigen een dwingende actie (van
in
men op
springt 20.
zit
is,
echter ook bewuste factoren van den tweeden graad, waarbij
zijn
dwingende kracht minder
de coöperatie van het bewustzijn sterker
sterk,
hieruit blijkend, dat eigen overleg gaat
meewerken. Maar
men weer bewustzijnswerkingen,
alleen
die
bij
ziet
den
Waneer men
mensch).
met de lagere orde van dingen
de
steekt
handen
niet
tot dezelfde categorie hoort, die is
dat
maar
spreken nu
vanzelf
uit.
hem even helpen?
Dat doet wel een burger, die
de gewoonte heeft dat
te
doen.
Maar voor ons
dadelijk klaar. Wij gevoelen wel een zekeren drang daartoe
komt eigen
er
ing, vuile
enz.).
zoo
niet
(We
een hooge brug iemand met een wagen
bij
tobben, komt door het gezicht de aandoening op: zou ik
Maar men
de is ;
die factoren heeft
rekenen en die ook met de hoogere orde van dingen rekenen.
van
zelf
een zwaar geluid, enz.)
bij
overleg, waarbij
dan weer een logere vrees voor vermoei-
handen, enz. of hoogere orde van elementen (vrees voor het fatsoen
We
hebben
hier
dus
a impuls, b overleg, beheerscht door motieven
:
van lagere en hoogere orde. 30.
Komt de hoogste graad van
het bewustzijn bij den mensch, die dan wanneer de actie voor het grooter deel niet door een prikkel van maar uit onszelf ontstaat, zich op de hoogere wereld richt en kracht
intreedt,
buiten
ontwikkelt
om
de natuurlijke impulsen
Dus aan deze reert
uit
drie
zichzelf;
aesthetissche
enz.),
b. c.
notae
is
beweegt is
niet
te weerstreven.
het hoogste bewustzijn kenbaar zich alleen
in
de
:
a.
het ope-
ongeziene wereld (de religieuse,
independent
van de natuurl. impulsen,
maar kan daarover heerschen (men staat niet bewust onder het dictamen van de natuurl. neigingen, maar legt dien het dictamen van zijn bewust leven op). II. Nemen we nu het hoogerstaande dier. Bij die hoogerstaandc dieren :
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 86](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's