Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1003
college-dictaat van een der studenten
!
Caput
De Mediatoris
Offichs.
van het koninkrijk der hemelen
seering
wezen van
V.
die
gekomen
een y.xrxpyeïy óf een
óf
zal
beide
is
En
mogelijk.
eerst
en treedt het koninkrijk der hemelen
De manere
9.
van het creatuur.
het
als
tot
die
weg wordt de ;
187
Slechts één
volkomen
decisie zal
paradijstoestand hersteld
volle majesteit
in
regio.
Matth. 27 en heel Openbaringen)
(cf.
-yTrorxa-Tz^y
gaat de tusschentoestand
zijn,
§
op
Streng moet dus ten einde toe volgehouden de tegenstelling tusschen 't koninkrijk der hemelen en dat der wereld. Hiervoor wijzen wij ook op de zoogenaamde
afstamming van Jezus
uit
de Heere Jezus ook toen
nl.
staande, dat
op aarde rondwandelde eigenlijk koning der Joden Herodes en Augustus slechts usurpateurs waren en Christus de
was; zoodat
wettige vorst van Israël.
maar
De Roomsche Kerk houdt
David.
Herodes
hij
Dat dus
Hem.
van
niet Hij
onderdaan had moeten
De Roomsche Kerk
zijn
van Herodes,
waar te maken door de bewering, dat er een kroon van David was, die bij erfopvolging van Salomo op Rehabeam enz. doorging, totdat in Zerubbabel de laatste van die kroon gezien was
drager
heeft
dit
zoeken
eeuwen lang in het duister te komen en zoo op Jezus over te gaan, zoodat Hij rechtens de kroon van David en Salomo droeg. Is dit alles waar, dan volgt hier dus uit, dat Christus was zijn recht erkend geworden rechtens zou hebben kunnen heerschen over dat kleine deel van Azië, wat ligt tusschen Tyrus en de woestijn de zee en
was gaan wegschuilen om
;
dat ze toen 4
Maria en Jozef weer op
in
—
—
;
Mesopotamie. Het
is van 't uiterste gewicht het erroneuze dezer voorstelling goed in te Ze hangt nauw saam met 't Chiliasme. Ze moet geheel en al op zij gezet geworden. Wat in David's koningschap gezien is, was niet reëel, maar droeg een dubbel karakter. Voorzooverre Israël een volk op deze aarde was, heerschte ook in Israël een gezag van menschen over menschen, dus opgelegde souvereiniteit. Zoo van de vaders over de kinderen van de heeren over de slaven
zien.
;
enz.
Gelijk
er
nu
bij
andere volkeren een culminatie dier Souvereiniteit was
—
—
den koning, kon ook in Israël als deel der wereld zulk een koning met opgelegde souvereiniteit optreden. Dat hoorde dan echter tot het rijk der algemeene genade, niet tot de bizondere genade in Israël, dat kon, in zooverre in
zij
menschen waren, maar
schen Israëlieten waren. niteit
droeg,
reeds
dit
is
ze
geschied,
niet in zooverre zij in onderscheiding van de menVoorzooverre David dan ook die opgelegde souverei-
weggegaan en blijkens
I
vernietigd.
Kon. 1?
:
15,
Voor 10 van de
12
stammen
is
22—24 de aankondiging van den
profeet Ahia aan
Rehabeam en Jerobeam. Ze waren afgescheurd van David's waar de Heere afscheurt, is geen erfrecht. Dat bleef alleen gelden voor Juda. En ook wat Juda aangaat, ging het weg bij Jechonja cf. Jerhuis
en
22
30
:
:
„niemand van
zijn
zaad
zal
voorspoedig
zijn zittende
op Davids troon".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 1003](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's