GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 8

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

rv

meer clan „vrede door het bloed des Kruises", de dorst werd van het vroom gemoed. Wat de rechtvaardigmaking voor God en door God is, leert nog een ieder wel van buiten, maar den,

leeren van binnen nauwelijks enkelen meer. En al misduiden we hierin het deugdelijk recht der reactie niet tegen een sentimentaliteit die

meer

ziekelijk gespeeld,

dan

met het „bloed" van Golgotha gedweept heeft, toch lijdt

heiliglijk

geen tegenspraak, dat deze keer in het Christelijk besef het accoord van het apostolisch getuigenis verbroken heeft, en dat de kerk van Christus, om weer geestelijk krachtig te worden, met geheiligd sentiment naar het Kruis ferug moet. het

Met sentiment. Het mag geen

dor, werktuigelijk

en onsamenhangend ver-

toonen van los aan elkaar geregen lijdenstafereelen zijn. Wat Paulus aan die van Galate schreef moet regel blijven „denwelken Jezus Christus voor oogen geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde" (III 1). Sentiment, we schromen niet, dat woord onzer jongere letterkundigen over te nemen, want in hun warm protest tegen de :

:

classiciteit der oudere school hebben ze gelijk. Gemis aan sentiment heeft ook onze lijdenspredicatie gaandeweg ontzield. O, zoo kunstig was het aanbiddelijk lijdensdrama

bevroren

een reeks van lijdensteksten stukgeknipt. De opeenvolging naar tijdsorde was onberispelijk. En zoo werd de eene maal

in

.Judas

met

zijn

verraad,

dan weer Pilatus met

zijn juridisch

aarzelen, en zoo beurtelings Barabbas en Herodes, Joannes en

de lasterende priesters, maar de Man van smarten schoof er slechts zijdelings tusschen door. Het was niet meer één Goddelijke tragedie, zich in haar aangrijpende bedrijven ontplooiend, maar stukwerk, en daardoor van zelf dor, in mystiek koud en zonder werking. De Gemeente zag niet meer Christus voor haar oogen geschilderd en als onder haar gekruist. Broksgewijze werd nogmaals dor verhaald wat ieder wist en niemand boeide, en de kunst die het bestorven verhaal tot nieuw leven wekt, bleef uit, omdat het gevoel zweeg, de verbeelding niet werkte, en de heldenmoed, om met Da Costa te spreken, zijn taak niet begreep.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's

Zijn uitgang te Jerusalem - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1912

Abraham Kuyper Collection | 208 Pagina's