GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ARTIKEL

28

XVIi.

11. Maar de rechtvaardigdoet, zal door dezelve leven. En vers 6 heid die uit het geloof is, spreekt aldus een iegelijk die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. :

:

* .

Vraag.

Waarin verschillen dan de wet en het Evangelie

van elkander? Anfw. 1. De wet der zeden raakt alle menschen zonder onderscheid. Zij allen liggen onder de verplichting van God, en hun naaste lief te hebben, maar het Evangelie is van God geopenbaard alleen voor sommigen, wien het uit genade gegeven wordt de verborgenheden van Gods koninkrijk te verstaan, 11. Matth. 13 De v/et der zeden is den mensch ten deele bekend uit de 2. natuur; zoodat de blinde heidenen van nature doen de dingen 14. maar het Evangelie is den mensch die der wet zijn, Rom. 2 7. Wij sprealleen bekend uit goddelijke openbaring, 1 Cor. 2 ken de wijsheid Gods bestaande in verborgenheid, die bekend was, welke God te voren verordineerd heeft tot onze heerlijkheid, eer de wereld was. 3. De wet eischt volmaakte gehoorzaamheid van die, die door 17. Wilt gij in het leven de wet willen zalig worden, Matth. 19 ingaan, onderhoud de geboden. Doch het Evangelie belooft genade en zaligheid voor die in Christus gelooven, zonder eenige voorwaarden, Joh. 3 36. Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven. 4. De bekendmaking van de wet en derzelver bedreiging verwekt schrik en vreeze in het gemoed der zondaren. Want zij bedreigt verdrukking en benauwdheid over alle ziel des menschen 9. Maar het Evangelie giet balsem die het kwade werkt, Rom. 2 der vertroosting in de wonde van treurige zondaren, Jes.40:l,2. Troost, troost, mijn volk zal ulieder God zeggen, spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roep haar toe dat haar strijd vervuld is, dat haar ongerechtigheid verzoend is, dat zij van de hand des Heeren dubbel ontvangen heeft voor al hare zonden. :

:

:

:

:

Vraag. Wanneer is dit Evangelie allereerst geopenbaard ? Anfw. Terstond na den val, als Gods heilig beeld verloren, de boom der kennis misbruikt, de zegen verbeurd, de vloek verdiend, en de geheeie wereld verdoemelijk voor God geworden was, dat is Als de mensch zichzelven in den lichamegelijk hier het artikel zegt lijken en geestelijken dood geworpen en geheel ellendig gemaakt had. :

Vraag. Hoe verstaat gij die woorden ? Antw. Dat Adam en Eva op dat oogenblik, toen zij Gods verbond overtraden, zich gebracht hebben onder de schuld des doods, Gen. 2 17. Ten dage als gij daarvan eet, zult gij den :

dood

sterven.

Vraag. Hoe blijkt zulks ? Antw. Dit blijkt 1. Ten aanzien van het lichaam, hetwelk terstond *

.

.

sterfelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's