GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 46

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

ARTIKEL

38

XVIII.

[Wy belijden dan dat God de belofte die hy den Outvaderen ghedaen hadde door den mont syner heyligher Propheten, volbracht heeft: sendende sijnen eygen, eenigh-geboren ende eeuwighen Sone Dtwelcke eenes knechts in de werelt, ten tijde van hem bestemt. ghedaente aangenomen heeft, ende den mensche gelijck gheworden is; waarachielick aennemende een ware menschelicke nature, met alle hare swackheden (uytghenomen de sonde) ontfanghen zijnde in den lichame der geluck-saligher maget Marie, door de cracht des H. Geestes, sonder mans toedoen. Ende en heeft niet alleen de menschelicke nature aengenomen, soo veel het lichaem aengaet, maar oock een ware menschelicke, siele, op dat hy een ware mensche soude zijn. Want aenghesien de siele soo wel verloren was als het lichaem ; soo wast van noode dat hyse beyde aen-name, om de selve beyde salich te maken. Daerom belyden wy (teghen de ketterie der Wederdooperen, die loochenen dat Christus menschelic vleesch van sijne Moeder aenghenomen heeft) dat Christus isdeelachtich geworden des vleesch ende bloets der kinderen ; dat hij een vrucht der lendenen Davids is, na den vleesche : geworden uytden zade Davids, na den vleesche : een vrucht des buycks Marice : geworden uyt de vrouwe : een spruyte Davids : een scheute uyt de wortel lesse : ghesproten uyt den geslachte luda : afcomstich van den loden na den vleesche; uyt den zade Abrahams, aengesien hy aengenomen heeft het zaet Abrahams, ende is sijnen broederen in alles ghelijck gheworden uytghenomen de sonde: alsoo dat hy inder waerheydt onsen Emmanuel is, dat is God met ons.

Vraag. Op wien rust het verbond der genade? Antw. Op den MIDDELAAR, dien wij boven alles moeten kennen, zullen wij Hem begeeren, en door Hem tot God gaan, 10. Indien gij de GAVE Gods kendet, en wie Hij is, Joh. 4 die tot u zegt geef Mij te drinken, zoo zoudt gij van Hem hebben begeerd, en Hij zou u levend water gegeven hebben. :

:

Vraag. Wat beteekent het woerd Middelaar? Antw. Somtijds een tusschenspraak tusschen in verschil staande personen in dier voege wordt Mozes een Middelaar genaamd. Gal. 3 19, die in zijn tijd stond tusschen den Heere en het volk, Deut. 5 5. Doch voornamelijk, zulk een, die God met den mensch, door de zonde van hem vervreemd zijnde, dadelijk verzoent, enophetvolmaakst vereenigt, 1 Tim. 2 5. Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods, en der menschen, de mensch Jezus Christus. ;

:

:

:

.'.

Vraag.

ons met God Antw. Ja:

Hebben te

wij

volstrekt

een Middelaar noodig,

om

verzoenen ?

dit blijkt,

Gods hoogste

rechtvaardigheid, welke beleedigd zijnde, genoegdoening eischt, of anders wrake moet nemen tot verderf van den zondaar, Jes. 5 16. De Heere der heirscharen zal verhoogd worden door het recht: en God, die Heilige, zal geheiligd worden door gerechtigheid 2. uit des menschen ellende. De zonde heeft den mensch ge1.

uit

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's