Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 699
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE EENHEID DER
CALVIJN EN
ZOU
De Stedehouder van
uitvoeren.
hoogste gezag, en standigheid
in
moest het
niet
al
niet
een Staat, met
zijn
wezen
te
van
kringen
:
ontzegd worden,
zelf-
toch
feitelijk
ook een Kerk,
in dien Staat o.m.
de Kerk van Christus, met in die
burgerlijk
of
die niet
bestuur,
civiel
Kerk heerschen konden, maar die Kerk onder het opperzeg-
de
over
zaken
burgerlijke
wereldkerk
behield uiteraard het
Christus
kan ook aan de Overheid zekere mate van
maar behoorde het aldus ééne
691
KJERK.
genschap van den Paus hadden
Voorzoover nu de Refor-
dienen.
te
matie der Kerk onder Lutherschen invloed
tot
stand
kwam, kon
't
niet
anders, of ze helde over naar de Caesaropapie, die wel het sterkst tot
kwam
uiting
de
in
fatale leuze
van het cuius
die beduidde, dat in elk land alle
zegswijs,
moesten belijden die de Vorst beleed. seling van belijdenis
ook
aanstonds
zou draagster
Overheid
gelijke
in
erfopvolging wis-
bij
dan moesten
plaats,
De
meegaan.
wisseling
van het Episcopaat,
zijn
een
onderdanen de Confessie
Heeft er
den drager van de kroon
bij
onderdanen
de
regio, eius religio,
nu nog altoos
gelijk
de Koningen van Pruisen en van Wurtemberg een bisschoppelijke eereplaats in
Rusland
Paus en
uitvloeisel
en
opkwam
voorkomen,
en
steeds
hebben
dat het in Duitschland
ellende
zijn
in te
geestverwanten het Ghibellijnsche zijn vol-
en
civiele
in zijn
men
tot
wil,
in
zooverre,
die
niet
op de
het
aan
civiele
vijanden
beveiligen.
de
alle
finale
lijn
De
van de Hiërarchie.
van het heilige episcopale Kerk
in alle land zich
suprematie van de Overheid afscheiding
dan
in geloofs-
van het kerkelijke van het
derde periode, altoos de Kerk als hoofdzaak, de Over-
verplicht geacht,
tegen
hieruit
bewogen
zaken,
of
te
uit-
Genève
die
nu,
Veeleer koos Calvijn en met
Engeland uitgezonderd, heeft het Calvinisme
heid
tusschen
hem
ook steeds verzet tegen
te
feit,
positie in
strijd
nog voortduurt, wist Calvijn
Römische Reich, maar op in
Deze
voor de suprematie van het geestelijk element, en als
zich,
De
invoerden.
en
kwaad weten afteweren. zij
lijn.
waren, die de Reformatie niet bestreden, maar
Duitschland
gelingen,
gelijke
van den aiouden
en niet minder van het
zelve
bevorderden
lokten,
maar toch op
is,
was
land
Keizer,
Vorsten
Niet geheel zooals het met den Tsaar
innemen.
geval
het
Luthersche
het
de
Kerk
de
in
om te
Nog
bestuur
als
bijzaak beschouwd, en de Overheid
de Kerk als van hoogere orde zakelijk
beschermen, slechts
één
en tegen secten,
ketterij
te
steunen,
en ongeloof
vraag bleef hierbij open, en wel de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's